آرشیو یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۵۸۹
اقتصاد
۴

با توجه به تولید مازاد ماهانه 15 هزار تن تخم مرغ در کشور، 7500 تن آن صادر و به همین میزان نیز برای تنظیم بازار داخلی ذخیره سازی می شود

حذف تعرفه وآزادسازی صادرات مرغ و تخم مرغ

با حذف تعرفه صادراتی مرغ و تخم مرغ، مصوب شد ماهانه 7500 تن تخم مرغ و 20 هزار تن گوشت مرغ بدون اخذ عوارض صادر شود.

به گزارش ایسنا، صادرات تخم مرغ که تا پیش از این مشمول تعرفه 40 درصدی بود، با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور به وزرای جهاد کشاورزی، دادگستری، صنعت، معدن و تجارت و رئیس کارگروه تعامل و تعادل مرغ و تخم مرغ حذف و عوارض صادرات این محصول صفر اعلام شد.

به گفته دبیر کانون انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار براساس این ابلاغیه از تولید ماهانه 15 هزار تن تخم مرغ مازاد مصرف در کشور، 7500 تن آن مجوز صادرات را دارد و 7500 تن دیگر برای تنظیم بازار داخلی ذخیره سازی می شود.

سید فرزاد طلاکش، بازار های اصلی صادرات تخم مرغ را کشور های عراق و افغانستان عنوان کرد و افزود: کشورهای ترکمنستان و تاجیکستان نیز میزبان تخم مرغ های ایرانی هستند. وی گفت: همچنین در زمینه گوشت تولید مرغ که میزان جوجه ریزی آن نیز به بیش از 90 میلیون قطعه در ماه رسیده و با انباشت تولید و مازاد مصرف داخلی این محصول طی ماه های اخیر مواجه بودیم مجوز صادرات این ماده پروتئینی صادر شد.

رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی نیز در این باره تصریح کرد: بیش از 60 هزار تن گوشت مرغ در سردخانه های شرکت پشتیبانی امور دام ذخیره سازی شده که با توجه به افزایش میزان تولید این محصول، مجوز صادرات آن بدون اخذ تعرفه ابلاغ شده است.

به گفته مقدم نیا براساس مصوبه جدید تا پایان سال 20 هزار تن گوشت مرغ مجوز صادرات دارند؛ اما باید دید می توان یک کیلوگرم از این محصول را صادر کرد یا خیر؛ چراکه قیمت های صادراتی و رقابتی بودن این محصول در بازار و همچنین ادامه صادرات از شروط شکل گیری صادرات گوشت مرغ است که تاکنون در این زمینه چندان موفق نبوده ایم.

وی اعلام کرد: مشوق صادراتی گوشت مرغ، تخصیص ارز 2240 تومانی (نرخ مبادله ای) است. پیش از این تعرفه صادرات گوشت مرغ در نوسان بوده و ارقام 15 تا 25 درصد برای آن لحاظ می شد.