آرشیو یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۵۸۹
جهان
۶

حمله اردوغان به نوری المالکی

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه یک بار دیگر با متهم کردن نوری المالکی مدعی شد سیاست های بغداد مبتنی بر پایه طایفه گری است و دولت این کشور نماینده اقلیت بوده و این نگرانی وجود دارد که عراق به سوریه دیگری تبدیل شود.

به گزارش فارس، اردوغان گفت: من تنها برای سوریه به آمریکا نمی روم، بلکه تحولات عراق را نیز در این سفر مد نظر قرار دارد. من نگرانم مبادا عراق به سوریه دیگری تبدیل شود. در عراق سنی و شیعه وجود دارد و شامل عرب، کرد و ترکمان است که اغلب آنها سنی هستند و البته در میان آنها شیعه هم وجود دارد. برخی از این شیعیان میانه رو و برخی دیگر تندرو هستند. وی افزود اگر همانند گذشته، شیعیان معتدل بتوانند کشور را اداره کنند، مشکلی پیش نخواهد آمد و دولت مرکزی نیز نمی تواند اقدامات کنونی خود را انجام دهد. نخست وزیر ترکیه پیش از این نیز دولت مالکی را به تلاش برای ایجاد جنگ داخلی در عراق متهم کرده بود.

این اظهارات در شرایطی عنوان می شود که اختلافات نوری المالکی با اقلیت اهل تسنن این کشور نیز بار دیگر دستخوش تنش شده است. روز جمعه بازداشت تعدادی از محافظان رافع العیساوی، وزیر دارایی عراق موجب بروز این تنش ها شد. روز گذشته نوری المالکی در واکنش به این تنش ها گفت برخی برای دست یافتن به اهداف سیاسی به تنش طایفه ای دامن می زنند.وی با صدور بیانیه ای تصریح کرد، مساله محافظان العیساوی سیاسی نبوده، بلکه قضایی است. المالکی تاکید کرد که همه شیعه ها و سنی ها باید بدانند اجرای احکام قضایی علیه متهمان به منزله هدف قرار دادن طایفه خاصی نیست.

روز جمعه العیساوی طی کنفرانسی مطبوعاتی با حضور اسامه النجیفی، رئیس پارلمان و صالح المطلک، معاون نخست وزیر عراق گفت «نیرویی شبه نظامی» با حمله به وزارت دارایی و منزل او در داخل منطقه الخضرا در بغداد همه محافظان و کارمندان دفترش را بدون حکم قضایی بازداشت کردند. وزیر دارایی عراق با حمله به المالکی وی را متهم کرد که به قانون اساسی احترام نمی گذارد.