آرشیو سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۵۹۷
ماشین
۱۲

ترمز خودرو منبعی نو برای تولید انرژی

صالح سپهری فرد

ترمز کردن در خودرو یا هر وسیله نقلیه دیگر نیازمند مصرف انرژی است. در واقع این انرژی صرف کم کردن سرعت وسیله و درنهایت متوقف کردن آن می شود. صد البته در نهایت این انرژی هدر می رود. اما آیا می توان از این انرژی مصرف شده دوباره استفاده کرد و مانع هدر رفتن آن شد؟

سال 2009 یک شرکت تولید کننده خودروهای اسباب بازی ویژه نوجوانان از یک فناوری به نام «سیستم های بازیافت انرژی جنبشی» در ساخت این خودروها بهره برد. در این فناوری، بخشی از انرژی جنبشی ذخیره می شد و این انرژی ذخیره شده به شتاب بیشتر خودرو کمک می کرد، اما یک سال بعد این طرح دیگر ادامه نیافت و دلیل آن هم نبود حمایت های مالی عنوان شد.

این وضع سبب شد تیمی از پژوهشگران به سرپرستی آلبرتو بروتی به فکر طراحی سیستمی جدید برای ذخیره انرژی جنبشی مصرفی برای ترمز کردن بیفتند. در فناوری طراحی شده توسط این گروه، حدود 70 درصد انرژی صرف شده برای ترمز کردن به صورت انرژی مکانیکی ذخیره می شود. کارایی این روش به مراتب بهتر از فناوری ذخیره انرژی ترمز کردن به صورت انرژی شیمیایی و سپس بازگرداندن آن به صورت انرژی مکانیکی به خودروست، زیرا در آن روش تنها 30 درصد انرژی صرف شده برای ترمز کردن بازیافت می شود.

افزودن این سیستم طراحی شده برای استفاده مجدد از انرژی ترمز روی هر خودرو بین 400 تا 500 دلار هزینه دارد اما جای نگرانی نیست، زیرا بازگرداندن انرژی ترمز می تواند سبب کاهش نیاز به سوخت شده و در نتیجه هزینه نصب این سیستم در مدت کمتر از یک سال برگردانده خواهد شد.

با این حال هنوز یک مانع بزرگ بر سر راه استفاده از این فناوری وجود دارد و آن هم نبود حمایت مالی از تولید انبوه آن است. این پژوهشگران امیدوارند نگرانی های زیست محیطی و نیز کمبود منابع سوخت های فسیلی سبب جذب سرمایه گذاران برای اجرایی شدن این فناوری شود.