آرشیو دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۶۰۱
صفحه آخر
۲۰
خبر

چراغ های راهنمایی هوشمند می شود

منبع: gajitz

وقتی دو گروه حشره در حال عبور از یک مسیر با هم برخورد می کنند، رفتار هوشمندانه ای از خود نشان می دهند. به این ترتیب حق تقدم عبور با گروهی است که جمعیت بیشتری دارد و گروه کم جمعیت تر تا زمانی که ترافیک مسیر کم شود، منتظر می ماند.

محققان دانشگاه کارنگی ملون قصد دارند از رفتار جالب توجه حشرات برای طراحی نسل جدیدی از چراغ های راهنمایی و رانندگی در معابر استفاده کنند که تحت عنوان چراغ های راهنمایی مجازی از آن نام برده می شود. درحقیقت طراحی چنین سیستمی مستلزم وجود شبکه ای از ارتباطات بی سیم میان وسایل نقلیه است که اتومبیل ها را از طریق ارتباطاتی با برد کوتاه به هم مرتبط می سازد. زمانی که اتومبیل ها به یک تقاطع می رسند، این سیستم اطلاعات مربوط به تعداد اتومبیل ها و جهت حرکت هر گروه را مورد بررسی و مقایسه قرار می دهد و به این ترتیب چراغ راهنمایی برای گروهی از اتومبیل ها که تعدادشان بیشتر است، سبز می شود.

پس از حرکت این گروه از اتومبیل ها گروه دیگری که بیشترین تعداد اتومبیل را در مسیر دارد، انتخاب می شود و با سبز شدن چراغ راهنمایی این گروه از اتومبیل ها نیز اجازه حرکت می گیرند. این سیستم می تواند حدود 40 تا 60 درصد در کاهش حجم بار ترافیکی معابر موثر باشد. گرچه با این روش مدت زمان انتظار گروهی از اتومبیل ها که تعدادشان در مسیر حرکت کمتر است، به نسبت بیشتر می شود، اما بررسی های انجام شده نشان می دهد این روش می تواند در رهایی از بار ترافیکی بویژه در شهرهای بزرگ نقش مهمی داشته باشد.