آرشیو چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۶۰۳
دانش
۱۲

عایق های نانو برای کاهش صدای هواپیما

هر هواپیمای معمولی یک تا چهار موتور دارد که طی مدت پرواز در کنار گوش مسافران و خدمه مشغول غریدن است. در کنار آن باید صدای حرکت با سرعت 700 تا 1000 کیلومتر بر ساعت را نیز به آن اضافه کرد تا متوجه شوید اگر بدنه هواپیما با عایق های صوتی مناسب پوشانده نشده بود، داخل کابین هواپیمای در حال پرواز صدا به صدا نمی رسید. به همین علت کاهش صدای محیط داخل هواپیما همیشه یکی از اصلی ترین دغدغه های مهندسان و طراحان هواپیما بوده است. یکی از اصلی ترین گزینه های قابل استفاده برای این منظور عبارت است از مواد ترکیبی خاصی که در عین سبکی بتواند صداهای زائد را حذف کند.

بتازگی گروهی از پژوهشگران توانستند به نوعی ماده ترکیبی ساخته شده با فناوری نانو دست یابند که شاید بهترین گزینه ممکن برای انجام این مهم باشد. این ماده که فوق العاده سبک و انعطاف پذیر است می تواند امواج صوتی با فرکانس های پایین، متوسط و بالارا جذب کند.

تا به امروز لایه های عایق معمولی مورد استفاده در دیواره هواپیماها، از چند ماده مختلف تهیه می شد. این لایه ها در جذب امواج با فرکانس بالاعملکرد مناسبی دارد؛ اما در برابر امواج صوتی با فرکانس پایین که اتفاقا برای انسان آزاردهنده تر نیز است، کارایی چندانی ندارد.

در این میان، عایق صوتی جدید که با بهره برداری از فناوری نانو تولید شده است، می تواند صداهایی با فرکانس های مختلف را جذب کند. این نوع عایق همچنین بسیار نازک تر از عایق های فعلی بوده و دارای ویژگی های مطلوبی از جمله ضدحریق بودن را نیز در خود نهفته دارد. این ویژگی مخصوصا در صنعت ساخت هواپیما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. این عایق ها همچنین بسیار ارزان تر از نمونه های پیشین است که بنابراین براحتی می تواند جای خود را در قلب صنعت هواپیماسازی جهان که همواره با بحران قیمت روبه رو است، باز کند.