آرشیو پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۶۰۴
جهان
۶

توافق مقامات ترکیه و اوجالان برای خلع سلاح کردها

موضوع مذاکره دولت ترکیه با عبدالله اوجالان، رئیس حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک مدتی است در رسانه های جهان مورد اشاره قرار می گیرد. به نظر می رسد روند این مذاکرات جدی بوده و در حال به نتیجه رسیدن است. در همین حال، روزنامه ترکیه ای رادیکال گزارش داد مقامات اطلاعاتی ترکیه نشست هایی با اوجالان در زندان وی در جزیره ای نزدیک بندر استانبول داشته اند و به منظور توقف درگیری ها به یک طرح چهار مرحله ای دست یافته اند. این در حالی است که مذاکرات سابق با پ.ک.ک عمدتا محرمانه بود و به بن بست می رسید.

به گزارش ایسنا، قرار است براساس توافق بر سر یک نقشه راه میان دو طرف پس از پایان اولیه خصومت ها، شبه نظامیان پ.ک.ک از مناطق ترکیه عقب نشینی کرده و سپس مذاکرات خلع سلاح آغاز شود؛ پس از آن روند نهایی به زمین گذاشتن سلاح از سوی شبه نظامیان اجرا خواهد شد.

آن گونه که روزنامه رادیکال گزارش داده اوجالان در تدارک نوشتن چهار نامه به منظور بیان دیدگاهش درخصوص راه حل درگیری ها میان کردها و نیروهای ترکیه است. قرار است این نامه ها برای حزب صلح و دموکراسی، فرماندهان پ.ک.ک در شمال عراق و اروپا و در نهایت برای انتشار عمومی در ترکیه فرستاده شود. نقشه راه شامل آزادی هزاران فرد متهم به ارتباط با پ.ک.ک از زندان است.

این نقشه راه همچنین به اصلاحات اساسی در ترکیه منجر می شود که شامل حذف موانع برای تحصیل به زبان کردی، تقویت دولت های محلی و تعریف بی طرفانه از شهروندی می شود. براین اساس قرار است تعریف شهروندی به این صورت باشد که مردم به عنوان شهروندان ترکیه و نه به عنوان شهروندان ترک شناخته شوند. هنوز این توافق به طور رسمی تائید نشده و روزنامه رادیکال نیز منابع خود را درخصوص این گزارش اعلام نکرده است، اما اغلب گزارش​ها درخصوص مساله کردها معتبر است.

از سوی دیگر، تائید توافق میان دو طرف باعث شده احزاب مختلف از جمله احزاب حامی کردها نسبت به برقراری صلح در ترکیه امیدوار شوند. صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب صلح و دموکراسی طی نشستی در شهر آنکارا به اعضای حزب خود گفت: نشست با اوجالان اقدامی درست، منطقی و مناسب بود.