آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱، شماره ۲۵۹۱
جهان
۶

دور دنیا

اعتراضات در مالزی اعتراضات به کوالالامپور مالزی هم رسید، هزاران نفر با راهپیمایی خواستار برکناری دولت این کشور شدند. این راهپیمایی توسط سه حزب مخالف دولت به ریاست انور ابراهیم، برگزار شد. انجام اصلاحات در سیستم انتخاباتی مالزی از دیگر درخواست های تظاهرات کنندگان بود. موعد انتخابات جدید مالزی در تابستان سال آینده است.

دیدار با چاوز نیکلاس مدورو، معاون رییس جمهوری ونزوئلا، روز جمعه به هاوانا، پایتخت کوبا، رفت تا با هوگو چاوز دیدار کند. مدورو با خانواده، تیم پزشکی هوگو چاوز و خود او دیدار کرد. سفر معاون رییس جمهوری ونزوئلاپس از راهپیمایی گسترده هواداران هوگو چاوز در کاراکاس صورت گرفت.

آتش بس شورشیان موسوم به «اتحاد سلکا» و دولت آفریقای مرکزی روز جمعه (22 دی/11 ژانویه) در گابن به تفاهم رسیدند. بر مبنای این تفاهم نخست وزیر آینده این کشور از نیروهای مخالف دولت خواهد بود و سال آینده میلادی نیز انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار می شود. شورای امنیت سازمان ملل با تایید این آتش بس، خواستار تشکیل هرچه زودتر دولت اتحاد ملی، آزادی زندانیان غیرنظامی و کمک به مردم این کشور شد.

باراک اوباما رییس جمهوری امریکا، جیکوب لی یو 57 ساله، را نامزد تصدی وزارت خزانه داری کرد. لی یو که فعلارییس دفتر کارکنان کاخ سفید است، اگرتوسط سنا تایید شود، در وزارت خزانه داری با مسائل دشواری روبه رو خواهد بود: مذاکره با کنگره درباره افزایش سقف محدودیت دریافت وام امریکا و کاهش شدید هزینه ها از آن جمله است.

کمک آلمان آنگلامرکل، صدراعظم آلمان، در جریان دیدار از قبرس خواستار انجام اصلاحات در این کشور شد. مرکل اعلام کرد آلمان حاضر به حمایت از این جزیره اروپایی است. قبرس برای تنظیم موقعیت مالی خود به 5 / 17 میلیارد یورو نیاز دارد.