آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۶۰۵
صفحه اول
۱

تشکر مرسی از ایران

وزیر امورخارجه ایران پس از دیدار با مقامات مصری به سفر یک روزه خود به این کشور پایان داد و بامداد جمعه به تهران بازگشت.

علی اکبر صالحی از شنبه گذشته سفر دوره ای خود به قاره آفریقا را آغاز و با مقامات کشورهای بنین، غنا و بورکینافاسو دیدار و گفت و گو کرد. وزیر امورخارجه کشورمان پس از این دیدارها چهارشنبه شب گذشته وارد قاهره شد و با محمد مرسی رئیس جمهور و محمد کامل عمرو وزیر امورخارجه مصر دیدار و در زمینه روابط دو کشور و مسائل منطقه ای بویژه سوریه گفت و گو کرد.

محمد مرسی رئیس جمهور مصر در دیدار با علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که در محل کاخ ریاست جمهوری مصر برگزارشد با تاکید بر این که دولت مصر بشدت مخالف دخالت نظامی در سوریه است، از تلاش های ایران برای کاهش آلام مردم سوریه تشکر کرد.

وی با تاکید بر این که ما به عنوان کشورهای اسلامی باید برای توقف خشونت در سوریه تلاش کنیم جمهوری اسلامی ایران را کشوری بزرگ در منطقه توصیف کرد که نقش مهمی در ایجاد الفت و دوستی بین ملت ها داشته است.وزیر امورخارجه کشورمان نیز در این دیدار، نشست گروه تماس چهار کشور ایران، مصر، ترکیه و عربستان سعودی را مکانیزم خوبی برای حل بحران سوریه دانست و تاکید کرد: حل مساله سوریه تنها از طریق گفت و گو امکان پذیر است و در غیر این صورت ادامه این وضعیت تاثیر سوئی بر منطقه خواهد داشت.

وی همچنین از طرف محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران از مرسی برای سفر به ایران دعوت کرد که رئیس جمهور مصر نیز اظهارداشت در اولین فرصت مناسب به کشورمان سفر می کند.

صالحی همچنین با اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و نبیل العربی دبیرکل اتحادیه آفریقا گفت و گو کرد.

در این بین روزنامه عراقی الزمان مدعی شده است که علی اکبر صالحی در سفر اخیر خود به مصر، حامل نامه محرمانه مقامات عالی رتبه ایرانی به محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر بوده است. به گزارش مشرق و به نقل از این روزنامه در این نامه خواسته شده است که قاهره تضمین دهد در صورت سقوط دولت سوریه، دولت جایگزین، متحد اسرائیل و دشمن مقاومت و جمهوری اسلامی ایران نباشد.