آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۶۰۵
جامعه
۱۷

کاهش 15 درصدی فرسودگی بیمارستان های کشور

مدیرکل دفتر توسعه منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت از کاهش 15 درصدی فرسودگی بیمارستان های کشور به دنبال اجرای برنامه های جایگزینی تخت های فرسوده خبر داد.

سیدمحمدمهدی کلانتریان به ایسنا گفت: از آنجا که از دولت نهم تاکنون 16 هزار تخت بیمارستانی ساخته و تحویل داده شده است، میزان فرسودگی بیمارستان های کشور 15 درصد کاهش یافته است.

وی به 35 هزار تخت بیمارستانی در حال ساخت اشاره کرد و افزود: چناچه تخت های در دست اجرای دولت نیز به اتمام برسد، میزان فرسودگی بیمارستان ها به 45 درصد کاهش می یابد. به این ترتیب حدود نیمی از تخت های فرسوده، جایگزین خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه منابع فیزیکی و امور عمرانی وزارت بهداشت همچنین از طراحی «بیمارستان بحران» برای ارائه خدمت در شرایط خاص و بحرانی خبر داد و افزود: در صورتی که سازمان های دولتی یا شهرداری زمین در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند و منابع مالی آن نیز تامین شود، امکان اجرای این طرح در چند نقطه بویژه شمال غرب و جنوب شرق تهران وجود دارد.

کلانتریان ادامه داد: طراحی بیمارستانی که باید در شرایط بحران ارائه خدمت داشته باشد، با استفاده از اعتبارات سازمان پدافند غیرعامل آماده شده است.

وی تاکید کرد: بیمارستانی که در شرایط بحران ارائه خدمات می کند، با بیمارستانی که در شرایط عادی خدمت رسانی دارد، تفاوت چندانی ندارد؛ هرچند تدابیری خاص برای بیمارستانی که در شرایط بحرانی ارائه خدمت می کند، در نظر گرفته می شود، اما این بیمارستان، بیمارستانی است که در شرایط غیربحران خدمات معمولی ارائه می دهد، اما در شرایط بحران قابلیت افزایش ظرفیت را دارد، ضمن آن که آسیب پذیری آن کمتر است.

وی تصریح کرد: اگر منابع مالی مربوط به ساخت این بیمارستان تامین شود، می توان این طرح را حداقل در دو نقطه از تهران اجرا کرد تا دسترسی به این بیمارستان ها در شرایط بحران تسهیل یافته تر صورت گیرد؛ چراکه تهران شهر بزرگی است و نمی توان تمام خدمات را در یک بیمارستان متمرکز کرد.