آرشیو یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۶۰۵
جهان
۶

مداخله و حمله نظامی فرانسه به مالی و سومالی

سرانجام پس از ماه ها فرانسه با کسب مجوز از دیگر کشورهای غربی، عملیات نظامی خود در مالی را آغاز و در اولین اقدام خود ادعا کرد مواضعی را در کونا، شمال این کشور بمباران کرده که متعلق به گروه های مرتبط با القاعده است.

به گزارش ایرنا، عملیات نظامی مشترک نظامیان فرانسوی و ارتش مالی برای باز پس گیری شهر کونا از شورشیان الطوارق پس از سخنرانی فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه آغاز شد. اولاند در این سخنرانی تاکید کرد تا هر زمانی که حمله به مواضع شورشیان در مالی ادامه داشته باشد، نظامیان اعزام شده فرانسوی در این کشور باقی خواهند ماند. اولاند همچنین اظهار کرد، نیروهای فرانسوی به بازپس گیری شهر کونا بسنده نخواهند کرد و تا اخراج کامل شبه نظامیان از مالی به حملات خود ادامه خواهند داد. به گفته وی، هدف این عملیات عمدتا حفاظت از 6000 شهروند فرانسوی در کشور مالی است. اخیرا آدم ربایان در مالی هفت گروگان فرانسوی را ربودند.

یک مسئول نظامی ارتش مالی نیز در این زمینه اعلام کرد، نیروهای ارتش این کشور با حمایت جنگنده های فرانسوی به مواضع شورشیان در شهر کونا حمله کردند و پس از ساعت ها نبرد، سرانجام موفق شدند این شهر را از وجود شبه نظامیان پاکسازی کنند. سرهنگ دوم دیاران کونه گفت: کونا در کنترل کامل نیروهای دولتی است، اما اکنون در مرحله پاکسازی خانه به خانه قرار داریم.

البته این تنها اقدام نظامی فرانسه در کشورهای آفریقایی طی چند روز گذشته نبود. بنا به اعلام منابع خبری، آنها روز شنبه برای آزادی یک گروگان خود به مواضع شبه نظامیان در سومالی حمله کردند که موفقیتی به همراه نداشت. در همین راستا، وزارت دفاع فرانسه روز گذشته باصدور بیانیه ای اعلام کرد، دنیس آلکس تبعه فرانسوی که از سه سال پیش در سومالی به گروگان گرفته شده بود، پیش از این حمله توسط زندانبانان خود به قتل رسیده بود. از سوی دیگر منابع خبری اعلام کردند، در این حمله دو خلبان فرانسوی و 17عضو گروه شبه نظامی الشباب سومالی کشته شدند.