آرشیو دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۶۰۶
ایران زمین
۱۵

آغاز عملیات اجرایی انتقال آب خزر از سال آینده

سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو از پایان طراحی و مطالعات نمک زدایی آب دریای خزر برای انتقال به فلات مرکزی ایران خبر داد و گفت: اجرای عملیاتی این طرح از سال 92 آغاز می شود.

علیرضا دائمی در گفت وگو با مهر افزود: این برنامه به صورتی است که مراحل طراحی و اجرای آن با هم صورت می گیرد و هم اکنون مجوزهای لازم آن از دستگاه های مختلف گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای سازمان محیط زیست گزارش هایی ارسال شده و این مسیر حدود چهار ماه به طول انجامیده است و به صورت کلی مجوزهای لازم اخذ و درخواست درج در قانون نیز انجام شد.

به گفته دائمی، این طرح با اقدامات انجام شده در سال 92 انجام خواهد شد، هرچند اجرای طراحی و ساخت آن آغاز شده و اجرای عملیاتی آن نیز در مسیر خط نفت نکا ری دنبال می شود.

مسئولان وزارت نیرو در حالی از اجرای این پروژه در سال آینده خبر می دهند که این پروژه مخالفان زیادی دارد ازجمله اسماعیل عاشوری، استاد و محقق دانشگاه گرمسار که معتقد است وجود گسل های فعال موجود در مسیر انتقال آب خزر به استان سمنان، هرگونه برنامه ریزی در زمینه انتقال آب را بشدت محدود خواهد کرد، به همین دلیل اجرای این پروژه سخت و به دلایل فنی، تخصصی و اقتصادی فعلابه صلاح نیست، اما از بعضی سرشاخه های رودخانه های حوضه خزر قابل تامل است.

به گفته وی حتی اگر آب تمام دریای خزر هم به داخل بیابان های ایران منتقل شود، نتیجه اش تشدید بیابان است و مشکلات ناشی از آن گریبانگیر این مردم تشنه آب خواهد شد، اما راه های سهل الوصول تری برای آبادانی و آمایش استان بویژه دامغان، سمنان، گرمسار و آرادان وجود دارد.