آرشیو سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۶۰۷
اقتصاد
۴

حق العمل، جایگزین کارمزد در جایگاه های سوخت می شود

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از تصویب طرح حق العمل کاری جایگاه های عرضه سوخت و احتمال اجرای آن از ابتدای سال 92 در تمامی جایگاه های عرضه سوخت در کشور خبر داد.

مصطفی کشکولی در گفت وگو با شانا با اعلام این خبر گفت: بحث اجرای طرح حق العمل کاری در نظام پرداخت جایگاه های عرضه سوخت از سال های قبل مطرح شده است که امیدواریم از سال آینده نهایی شود تا به جای کارمزد، حق العمل به مجاری عرضه پرداخت شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم با نهایی شدن مجوز این مصوبه این طرح از ابتدای سال 92 در تمامی جایگاه های عرضه فرآورده و سی ان جی اجرایی می​شود. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: تفاوت این دو پرداخت در این است که کارمزد از میزان فروش پرداخت شده، ولی حق العمل در مقابل ارائه سرویس های مختلفی که جایگاه ها به مشتریان ارائه می کند، پرداخت می شود.

هم اکنون حدود 5000 جایگاه عرضه سوخت به خودروها در کشور فعال است که بیش از 3000 باب آن را مجاری عرضه فرآورده و حدود 2000 باب را مجاری عرضه سی ان جی (گاز طبیعی فشرده شده) تشکیل می دهد که بخشی از این تعداد در اختیار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران بوده و بخشی دیگر نیز متعلق به بخش خصوصی است که این شرکت نظارت بر نحوه عرضه سوخت در این جایگاه ها را برعهده دارد و بخشی از رقم فروش سوخت در هر لیتر به عنوان کارمزد به جایگاه داران پرداخت می شود.