آرشیو چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱، شماره ۳۶۰۸
اقتصاد
۴

نهاوندیان: کشور نیاز به آرامش دارد نه شوک درمانی

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به وضع کنونی اقتصاد کشور گفت: کشور اکنون به جای شوک درمانی نیاز به آرامش دارد.

به گزارش مهر، محمد نهاوندیان در همایش معدن و صنایع معدنی با بیان این که تمام تلاش دست اندرکاران دولتی و فعالان اقتصادی باید این باشد که چشمه رانت خشکانده شود و اجازه داده نشود که تحولات ارزی، سیاست های مالی و تجاری کشور را تحت الشعاع قرار دهد، افزود: در چنین شرایطی اگر تحریم کنندگان دنبال این هستند که مرتبا شوک به اقتصاد ایران وارد کنند، ما باید دنبال ایجاد آرامش در اقتصاد باشیم، ضمن این که نباید به دنبال شوک درمانی، اقداماتی انجام دهیم که شوک تورمی اضافی به کشور وارد کند.

وی تصریح کرد: هم اکنون فضای اقتصادی ایران بیش از هر زمان دیگری نیاز به آرامش دارد؛ ضمن این که در شرایط استثنایی، باید در تصویب قوانین و مقررات، شرایط عادی و عمومی در نظر گرفته شود.

نهاوندیان گفت: در این میان باید توان برنامه ریزی را نیز از فعالان اقتصادی سلب نکرد، این در حالی است که شفافیت در اقتصاد هم اکنون یک لازمه جدی است؛ چراکه به نظر می رسد باید شفافیت در اقتصاد و دسترسی به اطلاعات برای همگان وجود داشته باشد.وی معتقد است: از شاخص ترین حقوق اولیه یک سرمایه گذار، این است که از شاخص های کلان و اطلاعات شفاف بهره مند باشد؛ این در حالی است که هم اکنون زمان اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار است؛ چراکه این یک قانون مترقی است.

نهاوندیان ادامه داد: در این راستا باید دنبال جذب سرمایه گذاران سرگردان داخلی و بین المللی باشیم، این در شرایطی است که فایده جذب سرمایه گذار خارجی علاوه بر دسترسی به بازار، حراست از امنیت منطقه نیز هست.