آرشیو یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۱
جامعه
۱۷

دو سوم ظرفیت رشته های بدون آزمون خالی ماند

در حالی که حدود 300 هزار ظرفیت برای پذیرش دانشجو در رشته محل های بدون آزمون دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی ها در نظر گرفته شده بود، پرونده پذیرش این رشته ها با ثبت نام 90 هزار متقاضی بسته شد.

طرح پذیرش بدون آزمون دانشجو در پیام نور و غیرانتفاعی ها به صورت رسمی برای نخستین بار از امسال رقم خورد و ثبت نام متقاضیان جهت تحصیل در نزدیک به 6000 رشته محل از هجدهم دی از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آغاز شد و پس از یک بار تمدید، شامگاه چهارشنبه بیست و هفتم دی به پایان رسید.

پس از اعلام آمار ثبت نام از سوی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، برخلاف انتظار، بیش از دوسوم ظرفیت تعیین شده برای پذیرش بدون آزمون پیام نور و غیرانتفاعی ها خالی ماند.

حسین توکلی در گفت وگو با ایرنا، از ثبت نام حدود 90 هزار متقاضی پذیرش بدون آزمون پیام نور و غیرانتفاعی ها در پایگاه اینترنتی سنجش خبر داد.

وی در توضیح آمار اندک ثبت نام داوطلبان رشته های بدون آزمون نسبت به سطح انتظارات اجتماعی، افزود: ممکن است جامعه، انتظار ثبت نام و استقبال بیشتری از سوی داوطلبان این رشته ها را داشت، اما شرایط تعیین شده برای ثبت نام به گونه ای بود که امکان ثبت تقاضا برای تعداد زیادی از متقاضیان ورود به دانشگاه در این دوره ها میسر نبود.توکلی ادامه داد: براساس ضوابط موجود، دانش آموزان کنونی مقطع پیش دانشگاهی که به طور طبیعی، خرداد سال آینده فارغ التحصیل می شوند، نمی توانستند در دوره های بدون آزمون پیام نور و غیرانتفاعی ها ثبت نام کنند و با توجه به این که این دسته از دانش آموزان، اکثریت متقاضیان ورود به دانشگاه را تشکیل می دهند، بنابراین آمار آنها خود به خود از مجموعه متقاضیان ثبت نام رشته های بدون آزمون، کنار گذاشته شد.

وی گفت: همچنین دانشجویان مقطع کاردانی که خرداد 92 فارغ التحصیل می شوند نیز اجازه ثبت نام در رشته های بدون آزمون پیام نور و غیرانتفاعی ها را برای نوبت نیمسال دوم تحصیلی 921391 نداشتند و این گروه نیز در روند رقابتی این رشته ها حذف شدند.