آرشیو دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۲
سیاسی
۲

برداشت اروپایی ها از وضع داخلی ایران اشتباه است

روحانی: تحریم ها علیه ایران هیچ توجیهی ندارد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار سفیر نروژ در تهران، از تاثیر تبلیغات آمریکا و صهیونیسم بین الملل بر دیدگاه اروپا نسبت به ایران بویژه در مساله هسته ای که منجر به ایجاد موانعی بر سر راه گسترش روابط دو طرف شده است، ابراز تاسف کرد.

حسن روحانی با اشاره به استقلال نداشتن در تصمیم گیری های اروپا با توجه به فشار آمریکا و صهیونیسم نسبت به تحولات ایران و منطقه گفت: اگر چنانچه اروپا می توانست همانند سال های 2003 و 2004 که با ایران مذاکرات سازنده و مستقلی را در خصوص فعالیت های صلح آمیز هسته ای و حقوق مشروع کشورمان به عنوان عضو فعال ان پی تی و پادمان انجام می داد، عمل کند، قطعا روابط دوجانبه اروپا با ایران و منطقه به طرف گسترش و همکاری های مفید سیاسی و اقتصادی سوق داده می شد.

روحانی به ظالمانه و ناصحیح بودن تحریم ها بویژه تحریم های یکجانبه غرب که اثرات ناگوار و توجیه ناپذیر آن به وضوح بر زندگی مردم ایران حتی در حوزه درمان و دارو قابل مشاهده است اشاره کرد و گفت: با توجه به فتوای صریح رهبر معظم انقلاب ایران در خصوص غیرشرعی بودن ساخت بمب هسته ای و پیشینه اجرای تعهدات ایران در زمینه بازرسی های سرزده و همکاری های نزدیک با آژانس طی ده سال گذشته، هیچ توجیهی برای صدور قطعنامه و اعمال تحریم علیه ایران مشاهده نمی شود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه به مساله برداشت های نادرست اروپاییان از وضع داخلی ایران اشاره کرد و گفت: درک نادرست از اسلام و انقلاب اسلامی و استقلال ملت ایران، موجب موضعگیری های ناصحیح کشورهای غربی نسبت به ایران شده و براساس این تصویر نادرست تصمیماتی اتخاذ می شود که هم به ضرر ملت ایران و هم به ضرر ملت های اروپایی است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود حمایت برخی کشورهای منطقه و غرب از تروریست های جنگجو در سوریه را اقدامی خطرناک برای امنیت منطقه خواند و گفت: برای بازگشت ثبات و امنیت به سوریه راه حلی جز مذاکره و ایجاد تفاهم و حاکم شدن نظر مردم بر کشور نخواهد بود.

پنس تپرکمپرود، سفیر نروژ در تهران هم در این دیدار خواستار گسترش همکاری های سیاسی و انتقال فناوری از طریق کشورش به ایران شد.