آرشیو دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۲
فرهنگ و هنر
۵
گزارش

وداع با شکوه مردم و هنرمندان با همایون خرم

پیکر مرحوم همایون خرم، خالق تصنیف های ماندگار ایرانی، روز گذشته با حضور هنرمندان و مردم از تالار وحدت تشییع شد و سرانجام با همخوانی «رسوای زمانه» رهسپار خانه ابدی اش شد.

صبح دیروز، اهالی موسیقی و بسیاری از مردم در تالار وحدت جمع شده بودند تا با مرحوم همایون خرم وداع کنند. همشهری های بوشهری اش آمده بودند و سنج و دمام می زدند و همه آنهایی که شاید چندی بود از آنها بی خبر بودیم، با چشم اشکبار در مراسم حضور داشتند. فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر پیشین ارکستر ملی هم که مدتی است کمتر در جمعی حاضر می شود، در سوگ دوستش به تالار وحدت آمده بود. او در این مراسم گفت: من هنوز باورم نمی شود که همایون خرم عزیز در بین ما نیست.

فخرالدینی پس از این که یک رباعی از خیام را خواند، درباره زنده یاد همایون خرم گفت: همایون خرم همیشه پاینده و پابرجاست؛ آثارش را زمزمه خواهیم کرد چرا که اثری که از دل برخاسته بر دل می نشیند و می ماند

بغض علیرضا قربانی و همخوانی «رسوای زمانه»

همچنین علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی که تصنیف «رسوای زمانه» به آهنگسازی همایون خرم را خوانده است، این قطعه را در مراسم تشییع این آهنگساز با نی نوازی محمد موسوی خواند، اما پس از این که قربانی شروع به خواندن این قطعه کرد، بغضش شکست و لحظاتی ساکت ماند. حاضران در تالار وحدت شروع کردند به خواندن این تصنیف و قربانی هم آنها را همراهی کرد.

پس از این همخوانی، علیرضا قربانی خیلی کوتاه گفت: اخلاق مداری و مسوولیت پذیری اجتماعی بویژه نسبت به هنرمندان جوان از ویژگی های همایون خرم بود.

او ادامه داد: این هنرمند در میان نسلی از موسیقی رشد کرد که راه هنر را درست طی کرده بودند و اتفاقا در نسلی که از آن یاد می کنم اخلاق حرف اول را می زند و مطمئن هستم که تاریخ موسیقی دردانه ای چون خرم به خود نخواهد دید.

در این مراسم چهره هایی همچون احمد مسجدجامعی، محمدرضا شجریان، پری ملکی، محمد اصفهانی، علیرضا مجابی، بیژن بیژنی، محمد علی شیرازی، تقی ضرابی، حسین پرنیا، سالار عقیلی، احسان خواجه امیری، کامران رسول زاده و شهرام شکوهی حضور داشتند.