آرشیو دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۲
جامعه
۱۷

هشدار نسبت به فروش غیرقانونی فیش حج

معاون سازمان حج و زیارت از دریافت روزانه شش مورد شکایت درخصوص کلاهبرداری خرید و فروش غیرقانونی فیش حج خبر داد و گفت: تمامی آگهی های تبلیغاتی در این خصوص فقط از سوی یک شرکت انجام می شود که متاسفانه مراجع قضایی تاکنون به شکایت ما رسیدگی نکرده اند.

غلامرضا رضایی در گفت وگو با مهر در مورد غیرقانونی بودن خرید و فروش فیش های عمره افزود: اقدامی که سازمان حج در این خصوص انجام داده در راستای درخواست مردم بوده است؛ چراکه به واسطه تبلیغات خرید و فروش فیش های حج و عمره در سطح شهر کلاهبرداری هایی انجام شده و مراجعات زیادی به مراکز استان ها داشته ایم.

وی به نحوه کار مراکز غیرمجاز اشاره و تاکید کرد: این مراکز فیش های متقاضیان را گرفته و نگه داشته و به فرد دیگری که خریدار است، در قبال پرداخت مبلغ کمی واگذار می کنند.معاون سازمان حج و زیارت تاکید کرد: با توجه به این که در پشت فیش های ثبت نام در بانک عنوان شده که نقل و انتقال این فیش بجز بستگان درجه یک و 36 مورد نسبتی که در دستورالعمل آمده، امکان پذیر و قانونی نیست به همین علت با صرف مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، این نقل و انتقال انجام پذیر نیست.

به گفته وی، برای محضری شدن قرارداد نقل و انتقال فیش عمره فقط یک وکالت نامه میان خریدار و فروشنده امضا می شود که این نیز با توجه به مطلب قید شده در فیش بانکی قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

رضایی گفت: در نهایت دعوای میان خریدار و فروشنده به مراکز قضایی کشیده می شود؛ به طوری که در زمان اعزام، هرساله مراجعات زیادی به سازمان حج می شود، مبنی بر این که مردم پس از این که گرفتار کلاهبرداری دلالان شده اند، حق خود را از سازمان طلب می کنند؛ در حالی که در این موارد کاری از دست ما برنمی آید.

وی با اشاره به این که به منظور آگاهی مردم از کلاهبرداری دلالان نقل و انتقال فیش های عمره مدتی است اطلاع رسانی هایی از سوی سازمان حج انجام شده، اظهار کرد: تا اطلاع ثانوی خرید و فروش اسناد بانک ملی و ملت ممنوع و غیرقانونی است.