آرشیو دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۲
ایران زمین
۱۵
گزارش

مرگ ماهیان با برداشت بی رویه از رودخانه زاب

برداشت بی رویه از بستر رودخانه زاب سردشت در مرز ایران و عراق موجب مرگ و میر تعداد زیادی از آبزیان این رودخانه و تخریب و تغییر توان اکولوژیکی منطقه شده است.

به گزارش مهر، سایت اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی از تلف شدن صدها قطعه ماهی زردپر در رودخانه زاب خبر داده است. علت تلف شدن این تعداد ماهی در این سایت برداشت بی رویه شن و ماسه رودخانه ای از طرف واحدهای تولید شن و ماسه متخلف اعلام شده که مسئولان باید پاسخگویی این معضل باشند.

رئیس اداره محیط زیست سردشت در این باره با بیان این که مشکل برداشت بی رویه و تلف شدن ماهیان فقط از قسمت ورودی روستای واوان و تا 14 کیلومتری روستای بریسو وجود دارد، گفت: خوشبختانه در همه قسمت ها این مشکل را نداریم.

کریم خضری با اشاره به شیب تند رودخانه در بالادست دشت نلاس حد فاصل روستای واوان تا بریسو و ته نشین شدن شن و ماسه در این بخش از رودخانه، اظهار کرد: با توجه به بافت دره ای و شیب تند رود در سایر قسمت ها امکان برداشت شن و ماسه وجود ندارد.

وی با بیان این که هم اکنون 12 تا 13 واحد تولید شن و ماسه در این محدوده مجوز برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه را دریافت کرده و فعال هستند، عنوان کرد: علاوه بر این واحدها برخی شرکت های مهندسی از جمله سپاه صدر نیز اقدام به برداشت می کند که این حجم خارج از توان اکولوژیکی این بخش رودخانه است.

این مسئول با اشاره به این که طبیعتا برداشت شن و ماسه توسط 13 واحد به همراه برداشت شرکت های مهندسی فشار زیادی به اکوسیستم وارد می کند و در درازمدت منجر به تغییر آن می شود، ادامه داد: متاسفانه برخی واحدهای متخلف شبانه بیش از حد مجاز مندرج در مجوز برداشت خود از بستر رودخانه بهره برداری می کنند.

وی با بیان این که شرکت آب منطقه ای به عنوان مسئول رودخانه ها باید نظارت جدی و کافی بر روند برداشت شن و ماسه از بستر رود داشته باشد، یادآور شد: متاسفانه با وجود این که همه نهادهای مسئول در کنترل میزان برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه همه توان خود را به کار می گیرد؛ ولی مشکل همچنان لاینحل است.