آرشیو دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۲
سلامت
۱۶

ضرورت مشاوره ژنتیک پیش از بارداری

ضرورت مشاوره ژنتیک پیش از بارداری

یک متخصص ژنتیک گفت: در گذشته پیشگیری از بیماری های ژنتیک فقط روی تالاسمی متمرکز بود، اما اکنون امکان تشخیص بیماری جنین حتی قبل از ازدواج والدین پرخطر وجود دارد، مهم این است که والدین بدانند قبل از ازدواج یا قبل از بارداری چه کنند.

امیرسعید غفاری در گفت وگو با فارس با تاکید بر پیشگیری از به وجود آمدن معلولیت ها برای کودکان افزود: نیمی از معلولیت ها بسته به عوامل ژنتیکی و نیم دیگر مرتبط با عوامل غیر ژنتیکی است که برای پیشگیری هر دو دسته باید آزمایش هایی مد نظر قرار گیرند. غفاری درباره پیشگیری از عوامل ژنتیکی گفت: این عوامل باید هر چه زودتر بررسی شود، زیرا ممکن است مسائلی وجود داشته باشد که افراد از ازدواج با یکدیگر منصرف شوند یا حتی اگر منصرف نشوند از مشکل مطلع و بر اساس آگاهی مسیر زندگی خود را انتخاب کنند.

وی توصیه کرد: در صورتی که ازدواج صورت گرفته است بخصوص اگر ازدواج فامیلی باشد یا زوجین یا افرادی در خانواده مشکلی داشته باشند که والدین از بروز آن در فرزند خود احساس نگرانی داشته باشند اعم از مشکلات اندامی، بینایی، ذهنی، شنوایی و چهره باید پیش از بارداری مشاوره ژنتیک انجام دهند، بخصوص اگر علائمی با بیماری شناخته شده ای نیز در خانواده ها وجود داشته باشد.

بارداری در سن بالا، افزایش خطر بروز سندرم داون

محققان در جدیدترین یافته های خود دریافته اند بروز سندرم داون با سن مادر ارتباط مستقیم دارد، به طوری که خطر تولد نوزادان مبتلابه سندرم داون در مادران تا سی سالگی تقریبا ثابت بوده و حدود یک در هزار است و از آن پس به صورت تصاعدی افزایش می یابد.

به گزارش ایسنا، این افزایش خطر به گونه ای است که در سی وپنج سالگی یک در 250 و در چهل سالگی یک در 75می شود. با این حال 80 درصد موارد سندرم داون در زنان زیر 35سال بروز می کند.

محققان تاکید می کنند: زنانی که در بارداری های قبلی دارای فرزند مبتلابه سندرم داون بوده اند نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

تاثیر عوامل دیگری همچون سن پدر، سابقه ابتلادر اقوام درجه دو یا سه، تشعشعات محیطی و... در این ارتباط هنوز به طور کامل به اثبات نرسیده است. البته از طریق روش های معمول غربالگری سندرم داون که بین هفته 14 تا 22 بارداری انجام می شود، احتمال وجود سندرم داون محاسبه می شود.