آرشیو دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۲
صفحه آخر
۲۰
بزن در رو

موسیقی گران قیمت

رضا رفیع

چه نشستید که گرانی، صدای موسیقی را هم درآورد. سابق، یک آدم زیادی رندی که ادعا می کرد دارد ساز می زند (و الان اطلاع ندارم که چی می زند)، به شوخی گفته بود که بعدها صدایش درمی آید؛ اما فکر نمی کردیم که آن «بعدها»ی مورد نظر وی، الان بوده باشد. پیدا کنید آن ساز زن را!

تا شما آن زننده ساز را پیدا می کنید، بنده یک خوش و بشی داشته باشم با یکی از دوستان اهل موسیقی و آواز که همین چندوقت پیش با همین روزنامه پیش روی مبارکتان گفت وگویی ترتیب داده بود. مجید اخشابی، از خوانندگان موسیقی پاپ است که در خواندن تیتراژهای تلویزیونی هم حضوری فعال و گاه ماندگار دارد؛ چنان که بعضی از مردم هنوز او را با همان ترانه سریال ماه رمضانی اش می شناسند که می خواند: «میگن فرشته روزه شو با گریه افطار می کنه». جالب است، الان که این ترانه را آوردم، خودم هم بیشتر شناختمش!...

آقامجید عزیزمان در این مصاحبه، از برخی گرانی های عالم موسیقی نالیده بود و شکوه سر داده بود که: «موسیقی بی دلیل گران می شود.»

از روی دست مولانا:

بشنو از«وی»چون حکایت می کند/ از گرانی ها شکایت می کند

کز گرانی نان ما ببریده اند/ از صدایم مرد و زن نالیده اند

سینه خواهم تا بنالم بی دلیل/ بابت موسیقی و از این قبیل!

بسته پیشنهادی: هر انسانی موسیقی را دوست دارد، مگر ویندوزش از روز ازل بد نصب شده باشد که بعید است. فلذا هر کس دل دارد، موسیقی و آواز را هم دوست دارد. نگارنده نیز آدم است و از این قاعده مستثنا نیست. فلذا مشکل موسیقی، مشکل ما هم هست و در راستای گرانی بی دلیل آن رهنمودهایی داریم که عرض می کنیم:

1 گرانی با دلیل: مسئولان مراقب باشند که هیچ چیزی بی دلیل گران نشود. سعی نمایند مثل سایر چیزها که بادلیل گران شد و کسی اعتراض نکرد، با دلیل گران شود. ما به کمک همین مولانای بالافرمودیم: دلایل قوی باید و معنوی/ چو خواهی به قیمت فزایی قوی!

2 بررسی کارشناسانه: هم خود اهل موسیقی و هم کارشناسان امر، خوب چهار دور و بر قضیه را بررسی بفرمایند که علت این گرانی بی دلیل موسیقی، آن نباشد که عده ای ساز مخالف می زنند. حتی ممکن است کسانی شیپور مدیریتی شان را از سر گشادش بزنند. اینها باید دقیق بررسی شود.