آرشیو سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۳
صفحه اول
۱

افزایش مهاجرت پرندگان به گیلان

مدیرکل محیط زیست گیلان از افزایش مهاجرت پرندگان آبزی و کنارآبزی به طبیعت استان در مقایسه با سال های گذشته خبر داد و گفت: مهاجرت این پرندگان آبزی به گیلان در ده سال گذشته بی سابقه بوده است.

امیر عبدوس در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: امسال با توجه به سرمای شدید در عرض های شمالی کره زمین و دسترسی نداشتن کافی پرندگان به غذا در این اماکن، جمعیت زیادی از پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به طبیعت استان گیلان مهاجرت کرده اند.

وی جمعیت مهاجر انواع گونه های قو مانند قوی فریادکش و گنگ به تالاب ها و آب بندان های استان را بی سابقه خواند و افزود: چنین جمعیتی در مقایسه با آمار سرشماری ثبت شده مهاجرت پرندگان در یک دهه گذشته بی نظیر بوده است.

مدیرکل محیط زیست گیلان ادامه داد: بالاترین رکوردی که از قبل در استان ثبت شده بود، 6100 قطعه قو بود حال این که امسال 4600 قطعه قو تنها به پارک ملی بوجاق مهاجرت کرده اند.

به گفته عبدوس، مهاجرت بیش از 2000 قطعه قو در پناهگاه حیات وحش سلکه و حدود 4000 قطعه نیز در منطقه حفاظت شده سیاه کیشم صومعه سرا ثبت شده است.

وی بیان کرد: استان گیلان به دلیل اقلیم معتدل، فراوانی آب بندان های طبیعی و تولیدات فراوان مواد غذایی، بخش مهمی از کریدور مهاجرت پرندگان محسوب می شود.

مدیرکل محیط زیست گیلان تصریح کرد: موج اصلی مهاجرت پرندگان به استان به طور مشخص از اواخر آبان یا اواسط آذر آغاز می شود که عمده پرندگان مهاجر در این مقطع زمانی وارد آبگیرهای گیلان می شوند.

وی با تاکید بر این که قوها از پرندگان حمایت شده در جهان هستند، شکار آنها را جرم و قابل پیگرد قانونی عنوان کرد.

عبدوس اضافه کرد: تالاب های امیرکلایه لاهیجان، بوجاق کیاشهر، تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه و منطقه حفاظت شده سیاه کیشم صومعه سرا بیشترین میزان پذیرش مهاجرت این پرندگان را داشته اند.

قوها از تیره مرغابیان هستند که در سه گونه قوی گنگ، فریادکش و کوچک به گیلان سفر می کنند. این پرنده ها در تالاب ها، سواحل و دریاها زیست می کنند.