آرشیو سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۳
جهان
۶

انتخابات پارلمانی در رژیم صهیونیستی

بیش از پنج میلیون و 500 هزار اسرائیلی واجد شرایط شرکت در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، امروز برای انتخاب 120 عضو پارلمان این رژیم پای صندوق های رای می روند.

به گزارش ایسنا، این انتخابات از ساعت 7 صبح در بیش از 10 هزار حوزه رای گیری در سرزمین های اشغالی آغاز می شود. این دوره از انتخابات کنست مانند دیگر دوره ها به شکل زودهنگام برگزار می شود، رای دهندگان به طور مستقیم به افراد رای نمی دهند، بلکه فهرست های حزبی برای رای گیری به شهروندان رژیم صهیونیستی معرفی می شوند. بنا بر قوانین موجود پس از پایان رای گیری هرحزبی با توجه به میزان آرایی که به دست آورده نامزدهای خود را روانه پارلمان می کند و حزبی که بیشترین رای را به دست آورد از سوی رئیس رژیم صهیونیستی برای آغاز مشورت با دیگر احزاب به منظور تشکیل دولت معرفی می شود.

در این انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی 790 هزار نفر از عرب های ساکن سرزمین های اشغالی که مجاز به رای دادن هستند نیز مشارکت دارند که این میزان 14درصد از کل رای دهندگان در انتخابات را تشکیل می دهد.در نوزدهمین دوره کنست عرب های مسلمان 11 نماینده، عرب های یهودی تبار 18 نماینده و عرب های دروزی شش نماینده خواهند داشت. عرب ها در انتخابات پارلمانی در قالب دو فهرست عمده حزبی شرکت می کنند که یکی تجمع ملی دموکراتیک (عرب های مسلمان) و دیگری جبهه دموکراتیک برای صلح و برابری (عرب های یهودی) است.

نوزدهمین دوره انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی با دوره های پیشین تفاوت هایی دارد که مهم ترین آنها تاثیرات جنگ غزه و به رسمیت شناخته شدن «کشور فلسطین» در سازمان ملل و نیز تحولات بهار عربی در کشورهای همجوار سرزمین های اشغالی است. بنا بر آمار و نظرسنجی های اولیه در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی ائتلاف «لیکود بیت نو» که از دو حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «اسرائیل بیت نو» به رهبری آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه سابق این رژیم تشکیل شده است، از بیشترین شانس برای پیروزی در انتخابات برخوردار است.

در ادامه تجاوزات روزمره رژیم صهیونیستی به مناطق فلسطین دیروز نیز گزارش شد نیروهای ارتش رژیم اشغالگر قدس مجموعه چادرهای باب الکرامه را که در روستای بیت اکسا واقع در شمال غربی بیت المقدس نصب شده بود، مورد حمله قرار دادند. فعالان فلسطینی مخالف شهرک سازی برای جلوگیری از مصادره اراضی شان هرروزه چادرهایی را در مناطق مختلف نصب می کنند.