آرشیو پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۵
فرهنگ و هنر
۵

کتاب های جدید ایبد برای کودکان و نوجوانان

طاهره ایبد در سال 1363 اولین کتاب خود را با عنوان «صالح» توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرد. او تاکنون بیش از 60 اثر در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال منتشر کرده و جوایز متعددی نیز از جشنواره های مختلف کسب کرده است.

ایبد در حوزه کودک و نوجوان فعالیت جدی دارد و در جشنواره های مختلفی داوری بخش کودک و نوجوان را به عهده داشته است. ایبد معتقد است تغییر و تحولات اجتماعی، کودکان و نوجوان را هم تغییر می دهد و نویسندگان نیز باید با تغییرات، آثار جدید و متناسب با نیاز مخاطب ارائه دهند. او همچنین بر این باور است حتی در شرایط امروز که گفته می شود قیمت کتاب بالاست و این کالاجایی در سبد خانواده ها ندارد، باز هم اگر کتاب در دسترس علاقه مندان باشد مورد استقبال قرار می گیرد. این نویسنده این روزها آثار زیادی را زیر چاپ دارد. گفت وگوی کوتاه مارا با او می خوانید.

چه کتاب هایی از شما در دست چاپ است؟

مجموعه پنج جلدی «چهارخانه و خاله کشمشی» به صورت یک بسته فرهنگی برای خردسالان منتشر خواهد شد که خانم یاسمن ثروتیان برای آن تصویرسازی داشته است و توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بزودی منتشر می شود.

چه کارهایی در حال نوشتن دارید؟

یک مجموعه دو جلدی طنز دارم با عنوان «محاکمه یک گربه بدبخت» که نشر شهر آن را منتشر می کند. یک کتاب دیگر هم دارم به اسم «نگذارید فرار کند» که همین ناشر چاپ می کند. یک کار کودک هم زیر چاپ دارم با عنوان «خاله پیره و خاله پیرتره» که در اختیار نشر پیدایش است. «اوضاع قاراشمیش می شود» هم یک رمان طنز نوجوان است به اضافه مجموعه سه جلدی «ویز ویز پشه» که حوزه هنری چاپ می کند.

جلد دوم «پریانه های لیاسندماریس» به کجا رسید؟

در حال نوشتنش هستم. تمام که بشود همان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ می کند.

شما خیلی پرکار هستید. استقبال مخاطب را چطور ارزیابی می کنید؟

من تجربه خوبی از استقبال مخاطب دارم. داستان های «یه قل دو قل» هر سال یک چاپ خورده است و الان به چاپ سوم رسیده. یا مثلا«خانواده آقای چرخشی» به چاپ ششم رسیده است. این نشان می دهد که مردم از کتاب های کودک و نوجوان استقبال می کنند بخصوص اگر در حوزه طنز باشد. اگر کتاب در دسترس مردم قرار بگیرد، آنها استقبال می کنند.