آرشیو پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۵
اقتصاد جهان
۴

موافقت ها و مخالفت ها با حمله فرانسه به مالی

در حالی که پیشروی نیروهای نظامی فرانسه در خاک مالی برای مقابله با شبه نظامیان ادامه دارد، اختلاف نظرهای متعددی درباره دخالت نظامی فرانسه وجود داشته و برخی موافق و برخی مخالف این اقدام از سوی پاریس هستند. در همین خصوص، یواخیم گوک، رئیس جمهور آلمان در دیدار با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در یادبود پیمان الیزه، اقدام نظامی این کشور در مالی را ستود.

به گزارش فارس، گوک در حضور آنگلامرکل صدراعظم آلمان در جریان مراسمی به مناسبت پنجاهمین سالگرد امضای پیمان الیزه گفت: جلوگیری از نفوذ تروریسم در منطقه، نه تنها مورد حمایت آلمان است، بلکه اروپا و آفریقا نیز از آن حمایت می کنند. مرکل نیز بر ادامه حمایت کشورش از اولاند در عملیات نظامی در مالی تاکید کرد و از سربازان فرانسوی در مالی قدردانی کرد.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز دخالت نظامی فرانسه در مالی را شجاعانه ارزیابی و از آن استقبال کرد. وی همچنین درخصوص خطرات جنگ مالی برای مردم این کشور و کارکنان سازمان ملل در این کشور هشدار داد. او همچنین طی اظهاراتش، از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، اتحادیه آفریقا و کشورهای مشارکت کننده در ماموریت بین المللی حمایت از مالی تشکر کرد. پیشتر مقام های انگلیسی نیز ضمن استقبال از این اقدام نظامی، آمادگی خود برای اعزام نیروهایشان به منظور اعزام به مالی را اعلام کرده بودند.

در مقابل، محمد مرسی، رئیس جمهور مصر روز سه شنبه در آغاز نشست اقتصادی کشورهای عربی گفت: مداخله نظامی فرانسه در مالی کانون جدید مناقشه ای را به وجود می آورد که شمال و جنوب آفریقا را از هم جدا و میان اعراب تفرقه ای جدید ایجاد می کند. پیشتر احمد داووداوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز گفته بود، کشورش از مداخله نظامی یکطرفه در مالی حمایت نمی کند. در این میان برخی گروه ها و احزاب داخلی فرانسه نیز نسبت به این موضوع انتقاد کرده اند.

شبه نظامیان القاعده نیز تهدید کرده اند که در صورت ادامه حمله نیروهای فرانسه، این کشور را به یک افغانستان دیگر تبدیل خواهند کرد.