آرشیو شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۶
سیاسی
۲

پاسخ نمایندگی ایران در سازمان ملل به کانادا

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در جلسه شورای امنیت این سازمان که برای بررسی وضع خاورمیانه تشکیل شده بود به اتهامات مغرضانه نماینده کانادا علیه کشورمان پاسخ داد.

در این جلسه محمدعلی متقی نژاد، عضو نمایندگی کشورمان با رد اتهامات بی اساس وارده، دولت کانادا را بزرگ ترین ناقض حقوق اقلیت های این کشور نامید.او در این نشست گفت: مایه تاسف است که دولت کانادا در راستای سیاست خارجی تنگ نظرانه خود، از شورای امنیت به عنوان تریبونی برای بیان دشمنی خود با مردم ایران استفاده می کند.

وی افزود: متاسفانه کشورهایی که خود را قهرمان دفاع از حقوق بشر و دموکراسی تصور می کنند و سعی در سوء استفاده از موضوع حقوق بشر برای اهداف سیاسی و مغرضانه دارند، در واقع دچار توهم سیاسی هستند. در حالی که بر خلاف تصورات غیرواقعی که این کشورها از خودشان دارند، اسناد رسمی ثبت شده در نهادهای ناظر حقوق بشری سازمان ملل، نشان دهنده وضع اسفبار نقض حقوق بشر در این کشورهاست. بدون شک کانادا بارزترین نمونه این دسته از کشورهاست.

این عضو نمایندگی کشورمان در سازمان ملل تصریح کرد: انکار نظام مند و مداوم حقوق اساسی بخش های بزرگی از مردم کانادا به ویژه بومیان این کشور، برای مدت طولانی و توسط دولت های قبلی و فعلی این کشور با گرایش​های سیاسی متفاوت، حقیقتی شناخته شده و غیرقابل انکار در دنیای امروز است. مواردی چون نقض گسترده حقوق اقلیت ها و بومیان، وجود نابرابری های اجتماعی و تبعیض، نفی حقوق اساسی فردی نظیر حق زندگی، آزادی و امنیت، وجود مفاد تبعیض آمیز و ناقض حقوق بشر در قوانین اساسی و موضوعه و نظایر آن باعث ناتوانی دولت کانادا در انجام تعهدات بین المللی خود در زمینه حقوق بشر شده است. در واقع وقتی دولت کانادا با چنین کارنامه اسفباری از حقوق بشر صحبت می کند، صرفا خود را بی آبرو می کند.