آرشیو شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۶
جامعه
۱۷

به گفته رئیس مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، بیماران خاص و افراد مسن باید بیشتر مراقب خطر مبتلاشدن به این بیماری باشند

کاهش آمار مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای فصلی

رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت از مرگ 9 نفر به علت مبتلاشدن به آنفلوآنزای فصلی در کشور خبر داد و گفت: جای هیچ نگرانی نیست، چرا که این آمار نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

محمدمهدی گویا به جام جم گفت: این آمار غیرمعمول نیست، چرا که در فصلی قرار داریم که فصل آنفلوآنزاست و در این میان تنها باید افراد مسن و بیماران خاص مانند کسانی که بیماری قلبی، عروقی و ریوی دارند یا افرادی که به نارسایی کبد و کلیه مبتلاهستند بیشتر مراقب سلامتی خود باشند.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت این افراد برای پیشگیری از بیماری باید حتما واکسن آ نفلوآنزا بزنند و از تماس نزدیک با افراد بیمار دوری کنند. یعنی از دیده بوسی و دست دادن با بیماران حتما اجتناب کرده و هنگام حضور در امکان عمومی بیشتر مراقب خود باشند.

افزون بر این، گویا تاکید می کند که این افراد هرچه زودتر از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند و اگر سرما هم خورده اند برای زدن واکسن اقدام کنند.

رئیس مرکز مدیریت های بیماری غیرواگیر ادامه داد: فردی که به آنفلوآنزا مبتلاست باید تا زمانی که به طور کامل بهبود نیافته از حضور در اجتماع و اماکن عمومی خودداری کند، چرا که شاید او به ظاهر درمان شده و بهبود یافته باشد، اما هنوز می تواند برای افرادی که در گروه پرخطر قرار دارند خطرساز شود.

به گفته گویا، استراحت کافی و خوردن مایعات گرم نقش زیادی در بهبودی بیماران مبتلابه آنفلوآنزا دارد.

گویا تصریح کرد: آمار مبتلایان به آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته کاهش داشته و جای هیچ نگرانی نیست، چرا که اگر وضع بحرانی بود ما در اسرع وقت اطلاع رسانی می کردیم و اکنون بیماری آنفلوآنزا در استان های تهران، گیلان، کردستان، ایلام و مازندران فعال تر است.

رئیس مرکز مدیریت های بیماری غیرواگیر هشدار داد افرادی که به محض احساس سرماخوردگی بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف آنتی بیوتیک می کنند باید بدانند که با این کار دوران بیماری خود را طولانی می کنند و بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص است.

به گفته گویا، رعایت بهداشت فردی و شست وشوی مکرر دست ها با آب و صابون نقش چشمگیری در جلوگیری از مبتلاشدن به آنفلوآنزا دارد.