آرشیو دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۸
سیاسی
۲

صالحی: همایش ضدایرانی قاهره ارتباطی با دولت مصر نداشت

وزیر امور خارجه کشورمان درمورد همزمانی سفر چندی قبل خود به مصر با همایش ضدایرانی در قاهره و اخبار و شایعات منتشر شده در این خصوص گفت: این همایش هیچ ارتباطی با دولت مصر نداشت، هر چند جمهوری اسلامی ایران اعتراض خود را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی اکبر صالحی تصریح کرد: همایش ضد ایرانی در قاهره را عده ای از حوزه خلیج فارس برگزار کردند تا شاید سفر اینجانب به مصر را تحت الشعاع قرار دهند، اما موفق نشدند.

وی خاطرنشان کرد: هیات ایرانی از این همایش اطلاعی نداشت که به محض ورود به غلط اعلام شد الازهر و برخی مقامات دولتی مصر در همایش ضد ایرانی حضور دارند، اما این موضوع از سوی الازهر تکذیب شد و در این خصوص بیانیه داد. از طرفی هم اعلام شد معاون مرسی در این همایش حضور داشته اما این موضوع هم صحت نداشت.

صالحی گفت: هر حزبی که در مصر است یک نماینده انتخاب کرده تا با رئیس جمهور در ارتباط باشد، حال یکی از این نمایندگان در این همایش حضور داشته که هیچ ارتباطی با دولت و شخص رئیس جمهور ندارد.

وزیر امور خارجه افزود: عده ای از حوزه خلیج فارس آمدند در هتلی در قاهره و تعدادی را جمع کردند و تبلیغات کردند که سفر ما تحت الشعاع قرار گیرد و ناموفق باشد یا این که ما در واکنش با آنها رفتار غیر اصولی داشته باشیم، اما موفق نبودند.

وی همچنین در خصوص اعتراض به سخنرانی اش به زبان عربی اظهار کرد: این نکته ای مثبت است که وزیرخارجه کشوری در جایی مثلادر کنفرانس مطبوعاتی کشور دوست با زبان آن کشور سخن بگوید و بهتر از آن است که از مترجم استفاده کند؛ زیرا ممکن است مترجم کلمه ای را به اشتباه ترجمه کرده یا منظور را بدرستی بیان نکند.