آرشیو چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۹
اقتصاد
۴

اولویت برنج از 1 به 3 تغییر کرد

در حالی که سخنگوی مرکز مبادلات ارزی حذف ارز مرجع برنج را رد کرده است، یک واردکننده بزرگ برنج خبر داد: از روز دوشنبه اولویت واردات برنج از یک به اولویت سه تغییر کرده است و ارز مرجع به این کالاتخصیص نمی یابد.

این واردکننده برنج در گفت و گو با فارس افزود، یک میلیون دلار ثبت سفارش برنج برای واردات از کشور هند انجام داده است، اما ارز مرجع از طرف مرکز مبادلات ارزی در اختیار او قرار نمی گیرد. وی افزود: اگر هم اکنون نیز به سایت ثبتارش مراجعه و اقدام به ثبت سفارش کنید، سیستم به شما اعلام می کند که اولویت برنج سه است. این در حالی است که تنها اولویت یک یعنی اقلام کالاهای اساسی مشمول دریافت ارز مرجع هستند و دیگر اولویت ها تا اولویت 9 از ارز مبادله ای برخوردارند.همچنین علی اکبر پورکاوه، مدیر کل تامین و توزیع وزارت صنعت نیز گفت: در صورتی ارز مرجع به واردکنندگان برنج تخصیص می یابد که برنج وارداتی را در اختیار سازمان حمایت قرار دهند. وی افزود: واردکنندگان می توانند از ارز مبادلاتی و دیگر ارزها هم برای واردات استفاده کنند.

یک مقام مسئول در وزارت صنعت هم ضمن تائید حذف تخصیص ارز مرجع برای برنج اعلام کرده بود دلیل این تصمیم گیری انحصار دو شرکت در واردات برنج و افزایش قیمت آن در بازار بوده است.