آرشیو چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۱۹
صفحه آخر
۲۰
نکته

هفت خوان گواهینامه گرفتن معلولان

امین جلالوند

کافی است در مرحله ثبت نام گواهینامه رانندگی، اعلام معلولیت جسمی کنید یا مسئول ثبت نام در آموزشگاه های رانندگی به معلولیت شما آگاه شود، در آن صورت شک نکنید گواهینامه گرفتن شما حداقل چند ماه بیشتر از حد معمول به تعویق می افتد. البته باید پذیرفت این که فرد دارای معلولیت اثبات کند که صلاحیت جسمی برای رانندگی را دارد، به طور کلی روندی معقول و منطقی است، اما مشکل اصلی در اجرای این فرآیند نفسگیر و زمانبر ناشی می شود.

مثلافرد دارای معلولیت جسمی در کلانشهری مثل تهران، باید ابتدا برای فرآیند معاینه چشم به یک مرکز چشم پزشکی مراجعه کند که تا اینجای کار هیچ تبعیضی بین متقاضیان گواهینامه رانندگی وجود ندارد، اما در ادامه کار، باید به بیمارستان مورد اعتماد پلیس، مراجعه کند تا صلاحیت های جسمی اش، مورد تائید پزشک متخصص قرار گیرد.

این مرحله از معاینات جسمی معمولادر بیمارستان امام سجاد تهران انجام می شود و البته قبل از آن باید فرم انجام معاینات پزشکی را از بهداری ناجا دریافت کنید. جالب آن که هم در مراحل معاینه چشم و هم در مرحله معاینه جسمی توسط پزشک متخصص به دلیل صف طولانی متقاضیان، پزشک تلاش می کند فقط یک مهر تائید بر برگه معاینات پزشکی بزند و به متقاضی بعدی برسد، اما برای انجام همین دو مرحله معاینات که شاید هر دوی آن روی هم یک دقیقه طول نکشد، شما باید چند ساعت در صف انتظار باشید. پس از گرفتن تائیدیه پزشک، کار شما تازه به نیمه راه رسیده است و باید این بار به شهرک آزمایش ناجا بروید تا متخصصان این شهرک هم صلاحیت شما را تائید کنند؛ جالب آن که از در ورودی شهرک تا اتاق معاینه، چند کیلومتر فاصله است که فرد دارای معلولیت مجبور است این مسیر را پیاده طی کند. پس از طی همه این مراحل که معمولاچند هفته به طول می انجامد، تازه شما شبیه یک متقاضی عادی شده اید و حالامی توانید با برگه ای مملو از مهر و امضا به آموزشگاه رانندگی بروید. حال با توجه به این شرایط عجیب، این سوال پیش می آید که چرا با وجود آن که مسئولان مطلعند همه متقاضیان معاینات پزشکی، به نوعی دچار مشکلات جسمی هستند، راه حلی نیندیشیده اند که همه مراحل این معاینات در مرکز تجمیع شود تا فرد معلول مجبور نشود برای گواهینامه گرفتن، شرق و غرب تهران بزرگ را زیر پا بگذارد.