آرشیو پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۲۰
دانش
۱۲

سلول های خورشیدی منعطف

مترجم: صالح سپهری فرد
منبع: technologyreview

صفحات مورد استفاده برای تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی معمولاسنگین و انعطاف ناپذیر بوده و هزینه نصب بالایی دارد. در این میان دانشمندان بتازگی به راهی نوین برای تولید نوعی سلول خورشیدی دست یافته اند که علاوه بر قیمت پایین تر، انعطاف پذیر است.

در این فناوری نوین، از لایه ای نازک از سلول های خورشیدی بهره گرفته شده است. بخش اصلی یک سلول الکتریکی معمولی، یعنی همان بخشی که وظیفه دریافت امواج الکترومغناطیسی طیف مرئی یا به زبان ساده نور و تبدیل آن به الکتریسیته را به عهده دارد معمولانازک و انعطاف پذیر است، اما این لایه ها معمولاروی مواد سخت تری همچون شیشه قرار می گیرد تا به این وسیله بیشترین کیفیت حاصل شود.

این پژوهشگران از دانشگاه استنفورد توانستند به نوعی فناوری نوین دست یابند و به جای قرار دادن لایه نازک سلول خورشیدی روی شیشه، آن را روی سطوح منعطفی همانند کاغذ یا پلاستیک یا سطوح دیگری همچون بدنه خودرو یا پشت یک گوشی همراه هوشمند بچسبانند. یکی از اصلی ترین مزیت های سلول های خورشیدی انعطاف پذیر این است که می توان آن را روی سطوح خمیده نیز نصب کرد. همچنین از آنجا که این سلول ها سبک تر است، نصب آنها نیز کم دردسرتر از نصب سلول های معمولی خواهد بود.

یکی از نکات جالب در مورد این فناوری نوین این است که پیش از این نیز چند نوع سلول خورشیدی انعطاف پذیر ساخته شده، اما همه آنها به نوعی دچار نقص هایی بود. به عنوان نمونه در فناوری های پیشین منعطف سازی سلول خورشیدی، تغییراتی در فرآیند ساخت به وجود می آورد که سبب کاهش مقاومت سلول تولید شده در برابر دمای زیاد و حتی برخی مواد شیمیایی خاص می شد. این موضوع سبب کاهش بازدهی کلی سلول می گردید. همچنین در فناوری های قبلی از مواد گران قیمتی همچون ورق های فلزی نازک و یکدست بهره گیری می شد که در نهایت سبب افزایش چشمگیر قیمت تمام شده سلول می گشت. دانشمندان امیدوارند این فناوری جدید بتواند با کاهش هزینه تولید و نصب سلول های خورشیدی، راه را برای استفاده از این انرژی پاک هموارتر کند.