آرشیو یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۲۲
اقتصاد
۴

صادرات گاز به عراق از سال آینده آغاز می​شود

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: صادرات روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز مورد نیاز نیروگاه های المنصوره و بغداد عراق از سال آینده کلید می خورد.

جواد اوجی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: گاز صادراتی ایران به عراق از طریق خط لوله 42 اینچی منشعب از خط لوله ششم سراسری به نقطه صفر مرزی منتقل خواهد شد.

وی با اشاره به قرارداد اولیه امضا شده با وزارت نیروی عراق اضافه کرد: قرارداد نهایی تبادل گاز میان ایران و عراق در آینده ای نزدیک به امضا خواهد رسید.مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، اضافه کرد: برای انتقال گاز از خاک ایران به نیروگاه های المنصوره و بغداد 270 کیلومتر خط لوله گاز در خاک عراق احداث خواهد شد که طرف عراقی برای شتاب بخشیدن به این طرح، همکاری پیمانکاران ایرانی را خواستار شده است.

با اجرای خط انتقال گاز ایران عراق سوریه که خط دوستی نام گرفته، قرار است در مرحله نخست خوراک دو نیروگاه گازی عراق تامین شود و در مرحله بعدی به سوریه برسد؛ این خط قابلیت دارد حتی تا اروپا نیز ادامه پیدا کند و سبد تامین انرژی اروپا را گسترش دهد.

این خط به گونه ای طراحی شده که بتواند ظرفیت خود را افزایش داده و بجز عراق و سوریه به کشورهایی نظیر اردن و لبنان نیز گازرسانی کند.

سوریه در مرحله نخست 25 تا 30 میلیون متر مکعب و عراق نیز 30 میلیون متر مکعب گاز درخواست کرده اند.