آرشیو یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۲۲
صفحه آخر
۲۰
رنگ آسمان

یخبندان گسترده در کشور

سیما رادمنش
منبع: Dailytelegraph

ریچارد هیکس، عکاس و هنرمند انگلیسی است که دنیای پیرامونش را از زاویه ای متفاوت رصد می کند. او برای ثبت تصاویری منحصر به فرد از دنیای اطرافش از انعکاس تصاویر در حباب ها برای به تصویر کشیدن مناظری جذاب و متفاوت بهره می گیرد. در حقیقت او به شکار لحظه هایی می رود که هر لحظه امکان از بین رفتن آن وجود دارد و اگر این فرصت را از دست بدهد، با ترکیدن حباب، این تصویر نیز نقش بر آب می شود.

او در هیچ یک از تصاویری که می گیرد، از ترفندهای ویرایش عکس استفاده نمی کند. مدتی است که مجموعه آثار این هنرمند با توجه به متفاوت بودنشان در سطح دنیا مورد توجه قرار گرفته است. آنچه در کار این عکاس مهم به نظر می رسد، انتخاب یک تصویر خوب از مجموعه تصاویری است که شاید به نوعی ناموفق قلمداد شود، اما به نظر می رسد حتی صرف مدت زمانی قابل توجه برای شکار این صحنه ها، ارزش این کار را داشته باشد؛ چراکه شیوه جدیدی از هنر عکاسی را به تصویر می کشد. در هریک از این حباب ها نمایی از منظره ای که روبه روی آن قرار دارد، بازتاب می شود.

به هر حال باید پذیرفت این شیوه عکاسی نیز ترفندهای خاص خودش را دارد که شاید هر عکاسی با آن آشنا نباشد و تنها ایده مطرح شده نیست که این مجموعه تصاویر را متمایز می سازد.