آرشیو سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۲۴
پرونده
۱۱

سوریا؛ امید اول قطر برای جام جهانی

برای ما که با فوتبال قطر بر سر راهیابی به مرحله نهایی جام جهانی 2014 رقابت داریم، سباستین سوریا یک رقیب ویژه و فراتر از آن نماد فوتبال قطر به شمار می رود. در بازی رفت که در تهران انجام شد، سوریا که متولد اروگوئه و از جمله تبعه شده ها و خرید های پرشمار ورزش قطر برای تقویت تیم های ملی این کشور در رشته های مختلف است، گلی نزد و بازی صفر صفر شد، اما در مرحله قبلی پیکارهای انتخابی جام جهانی که باز با قطر همگروه بودیم و نبرد مان در دوحه یک یک و در تهران 2 2 شد، یک بار دیگر می شد حس کرد این مهاجم سی ساله متولد شهر پایساندوی اروگوئه و کوچ کرده به قطر چه مهاجم تیزهوشی است. او که در تساوی یک یک قطر با ایران در مرحله قبلی نبردهای مقدماتی جام جهانی 2014، گل تساوی قطر را زده بود، حالا75 بازی ملی را در کارنامه اش دارد و در این دیدارها زننده 30 گل بوده که آماری قابل قبول برای یک مهاجم در قطر به شمار می رود.

سوریا که هم شوتزن و هم سرزن است و به لحاظ بازیخوانی در سطح بالایی قرار دارد طی این مدت در سه تیم مطرح باشگاهی قطر همچون الغرافه، القطر (تیم فعلی هادی عقیلی) و لخویا توپ زده است. او می گوید اگر برونو متسوی فرانسوی و معروف که در دو مقطع مربی الغرافه بوده، سال 2004 از او نمی خواست به قطر برود و بازیکن الغرافه شود، زندگی اش هرگز به شکل کنونی در نمی آمد و شاید او هنوز بازیکنی کم نام و نشان در لیگ اروگوئه می بود.

بهترین حاصل کار سوریا در لیگ قطر در تیم القطر شکل گرفته است که وی در 139 بازی برای آن 95 بار دروازه رقبا را فرو ریخت. قطری ها می دانند در سال 2022 که میزبان جام جهانی بیست و دوم خواهند بود سوریا با 39 سال سن طبعا جایی در تیم ملی این کشور نخواهد داشت، اما اینک به عنوان یک بازیکن تبعه شده مستعد، نقش اول را در پیش راندن نسل های قبل از 2022 به سوی مرحله نهایی جام جهانی 2014 بازی می کند که کسب موفقیت در آنها سند صلاحیت قطر برای کسب میزبانی جام 2022 تلقی خواهد شد.