آرشیو پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۲۶
دانش
۱۲

بهبود ارتباطات رادیویی درون محیط هواپیما

مترجم: صالح سپهری فرد
منبع: spacemart

کارشناسان شرکت هواپیماسازی بوئینگ بتازگی شیوه ای نوین را برای سنجش کیفیت سیگنال های رادیویی طراحی و اجرا کردند. این شیوه به کارشناسان امکان اندازه گیری بهتر شدت سیگنال ها و گستره دسترسی به آن را می دهد. شیوه های فعلی اندازه گیری امواج رادیویی درون هواپیماهای مسافری حدود دو هفته زمان می برد که با این روش نوین به حدود ده ساعت کاهش می یابد.

سیگنال های رادیویی درون هواپیما ممکن است سبب بروز اختلال در ارتباطات رادیویی هواپیما یا مراکز فرودگاهی زمینی شود و به همین دلیل است که بررسی دقیق شیوه انتشار این امواج در درون هواپیما از اهمیت زیادی برخوردار است.

وقتی مسافران و خدمه پرواز در هواپیما جابه جا می شوند، الگوی پخش امواج رادیویی به هم خورده و موجب تقویت یا تضعیف کیفیت دریافت آن در نقاط مختلف هواپیما می گردد. کارشناسان برای آزمودن شیوه جدید خود، چند کیسه سیب زمینی را به جای مسافران هواپیما روی صندلی قرار دادند و سپس شکل پخش امواج رادیویی را بررسی کردند. آگاهی هر چه بیشتر نسبت به تغییر الگوی پخش این امواج می تواند به افزایش ایمنی پرواز و نیز تسهیل ارتباطات هواپیما با مراکز مستقر بر زمین کمک کند.