آرشیو شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۳۶۳۲
سیاسی
۲

سایه اتهامات غرب بر توافق ایران و آژانس

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی برای ادامه مذاکرات توافق کرده اند که در روزهای گذشته، مقامات و رسانه های غربی با تکرار اتهامات و ارسال سیگنال های منفی بر این توافق سایه انداخته اند.

پس از پایان مذاکرات نمایندگان ایران و آژانس در تهران که چهارشنبه گذشته برگزار شد، علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم کشورمان در آژانس که ریاست هیات ایرانی در این مذاکرات را برعهده داشت، گفت: ضمن رفع برخی اختلافات و توافق بر مواردی از متن مدالیته، مقرر شد طرفین پیرامون پیشنهادهای جدیدی که در این جلسه ارائه شد، بررسی و نظرات خود را در جلسه بعد ارائه کنند. به گزارش ایرنا، هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم که ریاست هیات مذاکره کننده هشت نفره آژانس را برعهده داشت، پس از ترک تهران و ورود به فرودگاه وین درخصوص مذاکرات گفت: ما در تهران گفت وگوهایی درباره مدالیته داشتیم، اما موفق نشدیم این سند را نهایی کنیم.

همزمان با این اظهارات، اتهامات غرب علیه برنامه هسته ای ایران در روزهای گذشته ادامه پیدا کرد.

به گزارش ایرنا، محمد خزاعی در واکنش به اظهارات غیرمسئولانه برخی از اعضای شورای امنیت درخصوص فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان تاکید کرد، تهدید و تحریم علیه تهران تلاش های دیپلماتیک را از مسیر خود خارج می کند. در نشست اخیر شورای امنیت که کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشت، نقش سازمان های منطقه ای از جمله اتحادیه اروپا درخصوص صلح و امنیت بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خزاعی همچنین در نامه ای دیگر به رئیس شورای امنیت، اتهامات بی اساس علیه کشورمان درخصوص ارسال سلاح به یمن و سومالی را رد کرد و گفت: این ادعاها بدون ارائه سند و مدرک منتشر شد.

سوءاستفاده بان کی مون

در همین حال، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با واشنگتن پست به اظهار نظر درخصوص برنامه هسته ای ایران پرداخته و گفته است: «نباید به ایران خیلی بیش از این زمان داد و نباید وقت را تلف کرد. دیدید که در خصوص کره شمالی چه اتفاقی افتاد.»