آرشیو چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۳۶
اقتصاد
۴

تسهیلات جدید برای تقسیط و تاخیردر پرداخت بدهی مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: بدهکاران مالیاتی با تعیین تکلیف بدهی خود می توانند ضمن خارج شدن از شمول جریمه، بدهی خود را به صورت اقساط پرداخت کنند.

به گزارش تسنیم و به نقل از شادا، علی عسکری افزود: به همه استان ها تفویض اختیار شده است پس از بررسی دلایل واحدهای اقتصادی دارای مشکل درباره نحوه پرداخت بدهی آنان تصمیم گیری کنند.

وی اظهار کرد: در برخی از استان ها واحدهای اقتصادی که با مشکل مواجه شده اند با مراجعه به ادارات مالیاتی و تعیین تکلیف بدهی خود توانستند حتی تا دو سال بدهی خود را تقسیط کنند و مشمول جریمه دیر کرد نشوند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: تاکنون بدهی های مالیاتی بیش از یکصد میلیون تومان در سامانه بدهکاران مالیاتی ثبت می شد، اما اخیرا با ارتقای نرم افزاری، بدهی های خرد نیز در این سامانه ثبت و پیگیری می شود.

عسکری بار دیگر از همه بدهکاران مالیاتی خواست برای این که مشمول جریمه دیر کرد نشوند برای تعیین تکلیف بدهی های خود اقدام کنند.

مسئولیت تضامنی در مالیات معاملات مسکن

رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین از مسئولیت تضامنی (ضمانت مشترک) پرداخت مالیات در صورت ارائه نکردن اسناد معاملات به واحدهای مالیاتی، خبر داد.

عسکری در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر معامله زمین و مسکن در دفاتر اسناد رسمی، بنگاه های معاملات املاک و شورای روستا انجام شود، باید یک نسخه از قرارداد معامله به واحد مالیاتی ذیربط در آن حوزه ارائه شود.

وی ادامه داد: درغیر این صورت افرادی که معامله انجام داده و خرید و فروش کرده اند، مسئولیت تضامنی (ضمانت مشترک پرداخت) در پرداخت مالیات دارند.

به گفته عسکری، این امر برای سوق یافتن معاملات به سمت رسمی شدن انجام می شود، زیرا بسیاری از معاملات غیررسمی است و مالیاتی نیز پرداخت نمی شود.