آرشیو یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۴۵
جهان
۶
گزارش کوتاه

اوباما، مجبور به کاهش هزینه های دولت شد

اختلاف و کشمکش جمهوریخواهان و دموکرات های آمریکا درباره حضور چاک هیگل برای وزارت دفاع پایان یافته بود که حال مباحث مالی و بودجه ای، دوره تازه ای از اختلاف ها را به وجود آورده است. ادامه این تنش ها تا آنجا بالاگرفت که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا جمعه شب فرمان کاهش کلان هزینه های دولت فدرال آمریکا را صادر کرد.

به گزارش بی بی سی، این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که گفت وگوهای او با رهبران دموکرات ها و جمهوریخواهان کنگره درباره نحوه کاهش کسری بودجه دولت فدرال به نتیجه نرسید. به این ترتیب، دولت آمریکا از روز گذشته مجبور شد به طور اجباری 85 میلیارد دلار از هزینه های امسال خود بکاهد. اوباما روز جمعه پس از دیدار با رهبران دو حزب در کاخ سفید، کاهش اجباری بودجه را «غیرضروری» و «غیرقابل توجیه» دانسته بود.

وی اظهار کرد: درست در زمانی که کسب و کار ها شتاب گرفته اند و کارگران جدیدی را استخدام و فرصت های شغلی ایجاد می کنند، نباید به طور بی معنی و اجباری بودجه بخش هایی مانند آموزش، تحقیقات، امور زیربنایی و دفاعی را کاهش دهیم.

اوباما که خواهان افزایش درآمدهای دولت از طریق افزایش مالیات ثروتمندان است، جمهوریخواهان را متهم کرد که به علت حمایت از این افراد با این اقدام موافقت نکرده اند.

در مقابل جان بینر، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا با رد اتهام های وارد شده به این حزب، انگشت اتهام را به سوی دموکرات های کنگره گرفت. او با اشاره به تصویب دو طرح در مجلس نمایندگان در این رابطه از دموکرات های سنا به علت همراهی نکردن انتقاد کرد.

بینر با تاکید بر مخالفت با درخواست باراک اوباما برای افزایش مالیات ها گفت: «مردم آمریکا می دانند که مشکل واشنگتن خرج کردن بی حساب و کتاب است.» او افزود: «رئیس جمهور در اول ژانویه به افزایش مالیات هایی که مورد نظرش بود، رسید. به نظر من، زمان بحث درباره افزایش درآمدهای دولت به سر آمده است. اکنون باید به مشکل مخارج دولت رسیدگی کرد.»

به دنبال اعلام این خبر، صندوق بین المللی پول هشدار داد این رویداد به کاهش رشد اقتصادی آمریکا و جهان منجر خواهد شد.

کار شناسان نیز در آمریکا می گویند کاهش اجباری بودجه که حدود 5/2 درصد از کل بودجه این کشور را شامل می شود، باعث خواهد شد. رشد تولید ناخالص داخلی آن از 2/2 درصد در سال 2012 به 4/1 درصد در سال 2013 کاهش یابد.