آرشیو یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۴۵
ایران
۱۵

چهارتاقی تاریخی در محاصره زمین های زراعی

استان فارس نزدیک به 40 چهارتاقی ثبت شده دارد که تعداد بسیاری از آنها از جمله چهارتاقی «کنارمالک» که متعلق به دوره ساسانی است شرایط مناسبی ندارد.

میلاد وندایی، باستان شناس درباره شرایط چهارتاقی کنارمالک به خبرگزاری میراث فرهنگی گفت: چهارتاقی کنار مالک یا تل جنگی در سه کیلومتری جنوب شهر فراشبند و در سمت راست مسیر جاده فیروزآباد قرار گرفته، با این حال نحوه دسترسی به چهارتاقی بسیار سخت و لازم است برای رسیدن به آن از زمین های زراعی عبور کرد.

وی با اشاره به عوامل تخریب زای این چهارتاقی افزود: اکنون مهم ترین آسیبی که به چهارتاقی کنار مالک وارد می شود، تعیین نشدن حریم محوطه توسط متولیان میراث فرهنگی است که همین امر سبب شده زمین های کشاورزی تمام ملحقات این مجموعه چهارتاقی را از بین برده و اکنون از آن همه اثر، جز یک چهارتاقی در حال نابودی با چند ملحقات کوپک چیزی باقی نمانده است.

این در حالی است که چهارتاقی کنارمالک چند سال پیش مرمت شده، اما وندایی معتقد است: وقتی چهارتاقی مرمت می شد، اطراف پایه ها کنده شده و لایه های باستان شناسی از بین رفته است. همچنین به دلیل پرنکردن فضای پیرامون پایه ها، فشار بسیاری به پایه های چهارتاقی وارد می شود و متاسفانه هیچ مرمت دیگری برای استحکام بخشی بنا انجام نشده است.

به گفته وی، اگرچه دو دیوار شمالی و غربی و تالار طواف این چهارتاقی تا حدی سرپاست، اما بار عمرانی بنا سبب شده این دیوار ها رو به سمت بیرون متمایل شده و در بدترین وضع قرار بگیرد که هر آن امکان فروپاشی دارد.

از سوی دیگر، چهارتاقی کنار مالک اکنون به مامنی برای معتادان نیز تبدیل شده است. وندایی گفت: اعتراض هایی در تابستان امسال به مسئولان میراث فرهنگی استان فارس وارد شد، اما تاکنون هیچ ترتیب اثری داده نشده است.