آرشیو سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۲۶۳۳
صفحه آخر
۱۶
حکایت

اندر احوالات سینما در سال 91 و 92

امیرحسین علم الهدی

سال دیگر را چگونه برای سینمای ایران ارزیابی می کنید؟ هر سال این موقع چاره یی نداریم جز آنکه با استفاده از رمل و اسطرلاب و با به کارگیری وضعیت ستاره های دنباله دار وضعیت سینمای ایران را برای سال دیگر ارزیابی کنیم! چرا رمل و اسطرلاب؟ عرض می کنم.

بالاترین مقام رسمی سینما در دولت دهم میزان مخاطب 32 میلیون نفری سینمای ایران را در سال 79 به 9 میلیون نفر کاهش داده و مخاطب 9 میلیون نفری سال 91 را به؟ میلیون نفر افزایش داده است! خب به نظر شما در زمانی که آمار و ریاضیات که قبلامی گفتند مادر علوم هستند اینچنین تحریف و دست کاری می شود از اینجانب به جز این انتظار دارید که دست به دامان اسطرلاب و رمل و ستاره خوانی نشوم!

دیشب در برج سعد و با به کارگیری ابزار و ادوات رصد ستاره ها در کهکشان راه شیری احوال سینمای ایران را دیدم که حال و روز خوبی نداشت و همانجا دعا کردم که حداقل مخاطبانش به سال 91 برسد! فروش 30 میلیارد تومانی سال 91 با این همه افزایش هزینه های تولید و توزیع و نمایش حداقل در سال دیگر از این میزان کمتر نشود. تیراژ نمایش خانگی فیلم ها که تا یکی دو سال قبل یک میلیون نسخه بود و امسال به 150 هزار نسخه رسیده است در سال 92 همین تیراژ سال 91 بماند! در حوزه بین الملل که در کواکب و آسمان ها هیچ نقطه روشنی دیده نشد و همه چشم امیدمان به فیلم «لاله» اسی نیک نژاد باید باشد!یادم رفت بگویم این برنامه نرم افزاری فتوشاپ هم عجب برنامه یی است که جدیدا برای اینکه بتوانیم قدمان را بلند کنیم در حال کوتاه کردن قد گذشتگان مان با این فتوشاپه هستیم! 32 میلیون نفر را 9 میلیون نفر می کنیم و 9 میلیون نفر را 20 میلیون نفر! عجب برنامه یی است این فتوشاپ چه در تصویر سازی و چه در آمار سازی و چه در گفتمان سازی و.. ..