آرشیو سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۴۷
جامعه
۱۷

آفت زدگی 2000 هکتار از جنگل های شمال

معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل ها گفت: 2000 هکتار از جنگل های شمال دچار آفت شده است.

به گزارش ایسنا، علی اوسط منتظری افزود: هفته پیش مناطق آلوده شناسایی و قرنطینه اعلام شد. اقدامات لازم نیز برای کنترل آن صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اولین گزارش ها حاکی از شیوع آفات در جنگل های شمال در تابستان 91 ارائه شدند که نشان می دهد نوعی ریزش برگ درختان شمشاد بود که بلافاصله افراد متخصص به منطقه اعزام شدند و متوجه شدیم که این آفت از شرق گیلان به سمت منطقه ای از مازندران در حال پیشروی است.

منتظری با بیان این که بهره برداری از جنگل های کشور تنها در منطقه رویشی هیرکانی انجام می شود، خاطرنشان کرد: شش منطقه جنگلی خارج از شمال جزو مناطق حفاظت شده محسوب شده و تنها از یک میلیون و 70 هزار هکتار از مناطق هیرکانی، 690هزار متر مکعب چوب برداشت شده است که این میزان در سال گذشته 850 هزار متر مکعب بود.وی تصریح کرد: مصرف سالانه چوب در کشور ما حدود 57 هزار متر مکعب است که 17 درصد آن به طور متوسط از جنگل های شمال، 64 درصد از سوی مردم از طریق تولیدات باغی و 19 درصد آن از طریق واردات چوب تامین می شود. 42 هزار تن نیز فرآورده چوبی به کشور وارد می شود.معاون مناطق مرطوب و نیمه مرطوب سازمان جنگل ها با بیان این که 15 واحد صنایع چوبی در کشور در مرحله ورود به تولیدات چوبی است که سه میلیون متر مکعب چوب آلات نیاز دارد، بیان کرد: با حذف تعرفه واردات چوب، امکان واردات هرچه بیشتر فراهم شده است.