آرشیو شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۵۰
پرونده
۱۰

قانون کنت چه بود؟

چندی پس از تاسیس نظمیه «کنت دومونت فرت» کتابچه ای مشتمل بر اصول وظایف پلیس تنظیم کرد که بعدها به «قانون کنت» معروف شد. از نکات جالب توجه کتابچه این است که وظایف نظمیه جز ایجاد نظم و برخورد با خلافکاران و دستگیری آنان، مواردی از جمله نمونه های زیر بود:

1) پلیس لازم است توجه در آذوقه و ماکولات مردم داشته باشد و بداند حبوبات را کی ها جمع و انبار می نمایند تا در سال گرانی به کار آید.

2) پلیس باید مراقبت کند اسباب قحط و غلاو موجبات امراض فراهم نشود و دستورالعمل واصله از مجلس حافظ الصحه را معمول و مجری سازد.

3) پلیس باید تسلط داشته باشد بر این که هر کس خواسته باشد بدون حکم برای مداخل خودش از مردم زیادتر مالیات بگیرد ممانعت نماید و نگذارد.

4) پلیس باید در کمال دقت مواظبت داشته باشد درخصوص نظافت و تمیزی شهر و وضع ساختن عمارات و نظم و روابط کوچه ها و همچنین باید در باب آذوقه و آب مردم منتهای مواظبت را داشته باشد و همیشه باید احتیاط قحط و غلارا ملاحظه نماید و ایضا در باب روشنایی شهر مسئول است.

5) وقتی که در شهر رئیس احتسابیه بوده باشد، اجرای فقرات زیر را باید به ریاست احتساب حکم نماید: از قبیل خرید و فروش و نرخ اجناس که در قیمت آنها به همدیگر ستم نکنند و خوبی و بدی گوشت و غیره. پلیس تسلط دارد که رئیس احتساب را مجبور به اجرای این فقرات نماید.

6) پلیس لازم است ملاحظه حال منتسبان خانواده سلطنت عظما را بنماید.

7) پلیس مکلف است بر این که اشخاص مقصر را دستگیر نموده و تنبیه نماید. تقصیرشان به هر درجه ای بوده باشد مگر خانواده سلطنت عظما را که در این صورت باید موافق امر مخصوص شاهنشاه رفتار نماید.