آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۵۸
اقتصاد
۴

بهمنی: دشوارترین سال را سپری کردیم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که فضای اقتصاد ایران در دو سال اخیر بیش از همیشه دستخوش نااطمینانی، ریسک های غیرقابل پوشش و در نتیجه انتظارات تورمی بوده است، از دلایل افزایش نرخ تورم در سال جاری سخن گفت و تاکید کرد: بدون شک اقتصاد ایران در سال 91 به لحاظ شرایط پیرامونی یکی از دشوارترین مقاطع تاریخ خود را گذراند.

محمود بهمنی در گفت وگو با مهر افزود: بررسی ها نشان می دهد که افزایش نرخ تورم در سال جاری ریشه در عوامل عرضه (کاهش تولید برخی از اقلام پرمصرف، کاهش واردات رسمی برخی اقلام واسطه ای و بروز مشکلاتی در تنظیم بازار کالاها و نظارت بر آنها) و شرایط تقاضا(افزایش نقدینگی، افزایش نرخ ارز و فعال شدن انگیزه های سفته بازی و احتیاطی در برخی بازارها) دارد.

وی با بیان این که علاوه بر آن فضای اقتصاد ایران در دو سال اخیر بیش از همیشه دستخوش نااطمینانی، ریسک های غیرقابل پوشش و در نتیجه انتظارات تورمی بوده است، عنوان کرد: با وجود این مساله از شتاب تورم (سنجش تورم ماه به ماه) در ماه های اخیر تا حدی کاسته شده است.

بهمنی اظهار کرد: با توجه به این که نرخ تورم در کنار رشد اقتصادی، متغیرهای کلان و فرابخشی اقتصاد دیده می شود، پیش بینی این متغیر برای سال آتی بدون در نظر داشتن تصویر دقیقی از بودجه دولت، سیاست های تجاری و تحولات بخش تولید، فضای تصمیمات سیاسی با دنیای خارج و دیگر پارامترهای خارج از کنترل بانک مرکزی امکان پذیر نیست.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد چالش های مهم بانک مرکزی در سال 91 و تدابیری که اتخاذ شد، گفت: بدون شک اقتصاد ایران در سال 91 به لحاظ شرایط پیرامونی یکی از دشوارترین مقاطع تاریخ خود را گذراند. در این میان، تحریم های خارجی نه تنها شریان های ارتباطی اقتصاد کشور با دنیای خارج را تنگ کرده است، بلکه باعث شد اداره اقتصاد به یک تلاش همه روزه برای دور زدن تحریم ها و تامین نیازهای عمومی کشور تبدیل شود.