آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۵۸
اقتصاد
۴

سهم 42 درصدی ایران از صنعت بانکداری اسلامی در جهان

یک موسسه بین المللی با اشاره به رشد 18 درصدی ارزش صنعت بانکداری اسلامی جهان در سال 2012 اعلام کرد ایران با سهم 42.7 درصدی از این صنعت، کانون اصلی فعالیت های بانکداری اسلامی طی این سال بوده است.

به گزارش تسنیم، موسسه بین المللی کی اف اچ با انتشار گزارشی اعلام کرد صنعت بانکداری اسلامی در چند سال اخیر رشدی سریع را شاهد بوده و پیش بینی شده که این رشد در آینده نیز ادامه پیدا کند.

براساس این گزارش، دارایی های اسلامی جهان که طی سال 2011 بیش از 1.1 تریلیون دلار بود، سال 2012 با رشد 18 درصدی به 1.3 تریلیون دلار رسید. پیش بینی شده است ارزش این صنعت سال 2013 نیز با رشد 15 درصدی نسبت به سال 2012 به 1.5 تریلیون دلار برسد.

این گزارش در ادامه، ایران را کانون اصلی صنعت بانکداری اسلامی در جهان معرفی کرد و نوشت: براساس برآوردهای انجام شده، ارزش بخش بانکداری اسلامی در ایران 42.7 درصد مجموع ارزش بانکداری اسلامی جهان سال 2012 را تشکیل داده است. بخش های بانکداری اسلامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با 34.1 درصد و بخش بانکداری اسلامی مالزی نیز با 10 درصد در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته است.

براساس این گزارش صنعت بانکداری اسلامی فقط به کشورهای با جمعیت مسلمان محدود نیست، بلکه کشورهایی در شرق دور و اروپا نیز در حال اعمال تغییراتی در سیستم بانکداری خود هستند تا بتوانند شروط فعالیت های مالی اسلامی را تامین کنند.