آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱، شماره ۳۶۵۸
سلامت
۲۰

مراقب گوش تان باشید

دبیر انجمن علمی شنوایی سنجی ایران گفت: قرارگیری در معرض سر و صدای بلند ناشی از انفجار ترقه و مواد منفجره در چهارشنبه آخر سال، یکی از علت های اصلی آسیب های شنوایی در نوجوانان و جوانان است.

به گزارش مهر، دکتر محسن احدی با اعلام این خبر افزود: بخش زیادی از کم شنوایی های حسی عصبی و آسیب های شنوایی در نوجوانان و جوانان به دلیل قرار گرفتن در معرض سر و صدای بیش از حد بلند مانند گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و بخصوص حضور در مناسبت هایی مانند چهارشنبه آخر سال رخ داده و اغلب غیرقابل بازگشت است.

وی گفت: کم شنوایی ناشی از صداهای بلند، نوعی آسیب شنوایی ماندگار یا گاهی موقتی است که به دلیل قرار گرفتن در معرض اصوات بلند ناگهانی مانند صدای انفجار ترقه یا اصوات بالاتر از 85 دسی بل برای مدت نسبتا طولانی رخ می دهد و این در حالی است که هر نوع صدای بلندتر از 85 دسی بل، بالقوه آسیب زاست و صدای انفجار ترقه ها نیز اغلب بالاتر از 125 دسی بل است که می تواند آسیب شنوایی غیرقابل جبرانی را پدید آورد.

احدی احساس درد در گوش، زنگ زدن یا سوت کشیدن گوش و عدم فهم صحبت دیگران بلافاصله پس از صدای انفجار ترقه را به عنوان علائم شایع وقوع آسیب شنوایی در مواردی مانند چهارشنبه سوری ذکر کرد و افزود: این عوارض و ضایعات می تواند حتی برای یک بار شنیدن صدای بلند مانند انفجار ترقه از فاصله نزدیک نیز رخ دهد و به جز عوارض شنوایی، قرارگیری در محیط با سر و صدای بلند می تواند موجب استرس، بدخوابی، فشارخون بالا، بیماری های قلبی و حتی حملات قلبی شود.

این کارشناس شنوایی تاکید کرد: خوشبختانه با انجام اقدامات صحیح و رعایت نکات ایمنی می توان بسادگی از شنوایی خود محافظت کرد.

از جمله این موارد می توان به فاصله گرفتن از مکان های پر خطر و انفجار ترقه های مختلف اشاره کرد ولی در صورتی که به صورت اتفاقی در معرض این گونه اصوات بلند قرار گرفتید می توانید با استفاده از محافظ های گوش از نوع فوم یا سیلیکون که در بیشتر داروخانه ها یافت می شود یا حتی با انگشت دست گوش خود را بپوشانید.