آرشیو پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲، شماره ۳۶۶۴
سیاسی
۲

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهور بروندی:ایران از پیشرفت کشورهای آفریقایی استقبال می کند

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار رئیس جمهور بروندی و هیات همراه، بااشاره به نگاه مثبت جمهوری اسلامی ایران به کشورهای آفریقایی تاکید کردند: ایران از پیشرفت و توسعه کشورهای آفریقایی و اتحاد آنها استقبال می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان با اشاره به اقدامات خصمانه برخی کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا در استعمار کشورهای آفریقایی و ایجاد توطئه و فتنه در این کشورها خاطرنشان کردند: امیدواریم آینده آفریقا و از جمله بروندی بسیار بهتر و همراه با پیشرفت های روزافزون باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با استقبال از توسعه روابط ایران و بروندی تاکید کردند: اتحادیه آفریقا می تواند یک مرکز اقتدار برای همه کشورهای آفریقایی باشد و جمهوری اسلامی ایران از همگرایی بیشتر در این اتحادیه حمایت می کند.

در این دیدار که آقای احمدی نژاد، رئیس جمهور نیز حضور داشت، رئیس جمهور بروندی با اشاره به روابط بیست و هشت ساله ایران و بروندی، هدف از سفر به تهران را ایجاد تحرک و پویایی بیشتر در روابط دو کشور بیان کرد.

رئیس جمهور بروندی با اشاره به رنج های ناشی از استعمار قدرت ها در آفریقا گفت: کشورهای آفریقایی و از جمله بروندی به دنبال آینده بهتر هستند.

امضای 8 سند همکاری میان ایران و بروندی

همچنین دیروز در پایان دومین دور مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه ایران و بروندی، هشت سند همکاری امضا شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، این اسناد را وزرا و مقامات عالی رتبه دو کشور در حضور محمود احمدی نژاد و پیر انکرون زیزا به امضا رساندند.

این تفاهم نامه ها در حوزه های همکاری های عمومی، توافقات کلی، کشاورزی و دامپروری، آموزش فنی و حرفه ای، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بازرگانی، حمایت از سرمایه گذاری های متقابل و کنسولی و لغو روادید بین خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی، صالحی وزیر امور خارجه، عباسی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همتایانشان از کشور بروندی منعقد شد.

پس از امضای این اسناد، مراسم بدرقه رسمی رئیس جمهور بروندی با حضور احمدی نژاد برگزار شد.