آرشیو پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲، شماره ۳۶۶۴
صفحه آخر
۲۰

عروس دریایی رباتیک ناظر اقیانوس ها می شود

محققان یک عروس دریایی رباتیک، خودکار و بزرگ برای نظارت بر اقیانوس ها ساخته اند.

به گزارش مهر، نمونه اولیه این ربات 180 سانتی متر طول و 77 کیلوگرم وزن دارد. این ربات که کایرو خوانده می شود یک مدل بزرگ تر از عروس دریایی رباتیک دیگری به همین نام است که سال گذشته از سوی محققان مهندسی مکانیک دانشگاه ویرجینیا تک رونمایی شد. الکس ویلانووا از سنت ژاک، نیو برونسویک کانادا گفت: یک دستگاه بزرگ تر گنجایش، ظرفیت و طول عمر بیشتری دارد و می تواند عملیات وسیع تری را انجام دهد. هدف قرار دادن دستگاه های خودکار و خود شارژ شونده در آب برای مقاصد نظارت بر محیط زیست و همچنین کاربردهای دیگری ازجمله مطالعه حیات آب، نقشه برداری از کف اقیانوس ها و نظارت بر جریان های اقیانوسی است.

عروس دریایی به دلیل توانایی هایش در مصرف اندک انرژی نسبت به دیگر گونه های دریایی نامزد جذابی برای تقلید است. این گونه دریایی در رنگ، اندازه و شکل های مختلفی دیده می شود و از این رو طرح های متعددی برای تقلید از آن وجود دارد. همچنین عروس دریایی در همه مناطق اقیانوسی جهان زندگی می کنند و می توانند گستره وسیعی از دماها را در آب شیرین و شور تحمل کنند.

کایرو، انرژی مورد نیاز خود را از باتری قابل شارژ فلز نیکل تامین می کند. این عروس دریایی باید ماه ها یا مدت زمان بیشتری را به طور خودکار عمل کند، چراکه مهندسان احتمالانخواهند توانست ربات ها را گیر انداخته و تعمیر کنند یا منبع انرژی آنها را تعویض کنند.