آرشیو پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲، شماره ۳۶۶۴
جامعه
۱۷

غربالگری سلامت 35 میلیون ایرانی از 14 اردیبهشت

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: عملیات غربالگری فشارخون، قد و وزن 35 میلیون ایرانی از چهاردهم اردیبهشت با همکاری وزارت بهداشت در سراسر کشور انجام و اطلاعات اولیه مردم نیز در پرونده الکترونیک سلامت آنان ثبت می شود.

محمد میرزابیگی در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری افزود: اجرای طرح غربالگری فشارخون، قد و وزن ایرانیان مورد استقبال پرستاران و دانشجویان پرستاری قرار گرفته و تاکنون در دو شهر کاشان و اصفهان به صورت آزمایشی اجرا شده که نتایج بسیار موفقی نیز داشته است.

وی گفت: مجریان اصلی طرح غربالگری سلامت ایرانیان، دانشجویان پرستاری هستند که از طریق 160 دانشکده پرستاری شامل 78 دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد و 82 دانشکده پرستاری دانشگاه های دولتی در قالب 33 هزار تیم سه نفره ساماندهی شده اند.

میرزابیگی ادامه داد: روز بیست و هشتم فروردین در مراسمی با حضور روسای دانشکده های پرستاری و مسئولان هیات مدیره های نظام پرستاری، پروتکل اجرای طرح غربالگری سلامت به همه مجریان اطلاع رسانی می شود و بعد از آن عملیات آموزش مجریان این طرح برای یکسان سازی عملیات گرفتن فشارخون از هفتم اردیبهشت آغاز می شود.

به گفته وی، بر اساس پروتکل سراسری این طرح، فشارخون همه باید از دست راست و بعد از حدود پنج دقیقه استراحت در محل گرفته شود و در مورد این که فشارخون به حالت نشسته یا درازکش گرفته شود نیز در پروتکل کشوری این طرح توضیح داده شده است و تلاش می شود این طرح به صورت یکسان در کشور اجرا شود تا قابلیت قضاوت علمی داشته باشد. وی گفت: با موافقت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، ثبت اطلاعات اولیه سلامت ایرانیان در پرونده الکترونیک سلامت نیز به طرح غربالگری فشارخون، قد و وزن ایرانیان اضافه شد که پایه اولیه اطلاعات مورد نیاز در برنامه پزشک خانواده یا همان سلامت خانواده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: حتی اگر اعتبار مورد نیاز که برای خرید و تکمیل تجهیزاتی مانند دستگاه فشارخون و ترازو لازم است، فراهم نشود باز هم اجرای این طرح را متوقف نمی کنیم و البته وزارت بهداشت نیز اعلام کرده که از بضاعت موجود در مراکز بهداشتی درمانی کشور می توان برای اجرای طرح غربالگری سلامت استفاده کرد.