آرشیو چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲، شماره ۲۶۵۴
ورزشی
۱۵

به جای جریمه تشویق کنیم

مجید جلالی

1- در سال های اخیر ثابت شده که هر تیمی در هفته های آخر آرامش خود را حفظ کند، می تواند قهرمان شود. در هفته های پایانی اتفاقات غیرمنتظره یی رخ می دهد. یک سال استقلال صدر جدول بود، ولی در هفته های پایانی چند پله سقوط کرد. باید حاشیه ها کنترل شوند و مجموعه تیم به آرامش برسد. بازی های آخر خیلی پراضطراب است. اگر نوع بازی استقلال و سپاهان را بررسی کنیم، آن را بسیار متفاوت از قبل می بینیم. این مساله فقط به دلیل اضطراب زیاد حاکم بر بازی بود. وقتی در لیگ، پنج تیم در معرض سقوط قرار می گیرند، طبیعی است که حساسیت بالامی رود. ضمن اینکه باید از تیم های گهر، نفت آبادان، پیکان تمجید کنیم که با وجود سقوط به دسته پایین تر، طوری بازی می کنند که قداست لیگ و حساسیت آن حفظ شود. هفته های آخر برای برخی تیم ها حکم مرگ و زندگی را دارد. برخی تیم ها برای سقوط نکردن می جنگند و برخی برای قهرمان شدن و کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا. هر کدام از این تیم ها اگر به هدف خود نرسند، مانند این است که شکست خورده اند.

2- سپاهان امسال فصل خوبی داشت و در جام حذفی به فینال رسید و در لیگ هم شانه به شانه استقلال برای قهرمانی می جنگد. هر چند با وجود تجربه بالای بین المللی نتوانست در آسیا انتظارها را برآورده کند. البته باید به این موضوع اشاره کنم که حذف احتمالی سپاهان از آسیا در عملکرد این تیم در لیگ تاثیر زیادی نخواهد داشت: اما طبیعی است که سپاهان از اکنون بیشترین تمرکز خود را روی بازی های لیگ بگذارد: چون در آسیا تقریبا شانسی ندارد.

3- اگر بخواهیم فرهنگ ورزشگاه هایمان اصلاح شود، باید به جای جریمه کردن رفتارهای بد، رفتارهای خوب را تشویق و برجسته کنیم. هواداران گهر، این فصل به اندازه یی خوب بودند که بتوانند الگوی مناسبی باشند. این مساله که هیچگاه تماشاگران گهر به خاطر رفتارشان تشویق نشدند و الگو قرار نگرفتند، جای نگرانی و تاسف دارد. من در قرار دادن اخبار در سایت شخصی ام خیلی وسواس دارم ولی وقتی شنیدم هواداران گهر پس از سقوط تیم شان چه رفتار خوبی داشته اند، بلافاصله خبرش را در سایتم گذاشتم. به هواداران گهر تبریک می گویم و انتظار دارم که مسوولان هم به آنها توجه کنند.

کارشناس فوتبال*