آرشیو یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۶۵۷
جهان
۶

حاشیه نگاری بر تحلیف مادورو

با برگزاری عجولانه جشن پیروزی نیکلاس مادورو و مراسم تحلیف وی در جمع رهبران چپگرای جهان این سوال به وجود آمده است که آیا بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلاواقعی است یا صوری؟ چرا که روز جمعه در حالی که شورای ملی انتخابات ونزوئلااعلام کرده بود که درخواست بازشماری آرا از سوی مخالفان را پذیرفته و تمامی آرا اخذ شده بررسی و بازشماری خواهد شد، نیکلاس مادورو در یک ضیافت بین المللی با حضور محمود احمدی نژاد و رائول کاسترو، روسای جمهوری ایران و کوبا و و تعداد دیگری از روسای جمهوری و مقامات جهان به عنوان رییس جمهوری ونزوئلاسوگند یاد کرد.

تکرار ادعای احتمال ترور: یکی از حواشی جالب این مراسم این بود که در جریان برگزاری این مراسم، یک مرد جوان خود را به جایگاه سخنرانی مادورو رساند و در میکروفن داد زد: «نیکلاس نام من انریکه است. به من کمک کن». مادورو هم که قبلااز وجود طرح ترور خود ابراز نگرانی کرده بود با انتقاد از دستگاه امنیتی ونزوئلاگفت: «اول اینکه نیروی امنیتی کاملاشکست خورد. امکان داشت من را به راحتی به گلوله ببندند. دوم اینکه، این رفیق، حتی اگر ایده و نظرهای بسیاری دارد، باید مانند همه شهروندان درک کند که باید به قوانین احترام گذاشت.»

نمایش قدرت ارتش: در مراسم سوگند نیکلاس مادورو رییس جمهور جدید این کشور و همزمان با تشدید خشونت ها در این کشور بعد از انتخابات اخیر، بخشی از قدرت و توان خود را به نمایش گذاشت و مادورو نیز در حضور نیروهای مسلح این کشور به هوگو چاوز سرباز سابق که به رییس جمهور سوسیالیست این کشور تبدیل شد ادای احترام کرد. نیکلاس مادورو گفت اولین کاری که می خواهم در حضور نیروهای مسلح ارتش بولیواری و مردم انجام دهم یادآوری چاوز و عشق و قدرت وی است، هر چند ثروتمندان از وی بیزار بودند برای من این مساله اهمیتی ندارد چون ثروتمندان که از وی بیزار هستند از مردم هم بیزار هستند.

اعتراض اینترنتی: با درخواست اریکه کاپریلس از هواداران خود برای پایان تظاهرات خیابانی به دلیل پرهیز از برخوردهای خشونت آمیز، معترضان ونزوئلایی اعتراض های خود را به تحلیف نیکلاس مادورو به عنوان رییس جمهوری این کشور به اینترنت کشانده و اعتراض های خود را در صفحه های شخصی منعکس کردند.