آرشیو چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۲۶۶۰
اندیشه
۱۰

دیدار حیات معقول در جمال محسوس

از سوی معاونت پژوهشی و آموزشی خانه هنرمندان ایران نهمین نشست علمی نظریه چیست؟ «دیدار حیات معقول در جمال محسوس، تبیین و تحلیل نظریه هنر از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی با سخنرانی محمد هادی نائیجی پنجشنبه 5 اردیبهشت 1392 از ساعت 16 در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

جز موارد معدودی از اشارات برخی حکمای مسلمان مانند فارابی، ابن سینا و.. . به موسیقی، صورتگری و نظایر آن نمونه های فراوانی از آرای این بزرگان درباره هنر به معنای امروزی آن بر دانش آموختگان و پژوهشگران اندیشه و هنر ایران زمین شناخته شده نیست یا به بیان بهتر کوشش چندانی برای تبیین نظام مند نظریات حکمای مسلمان در باب مسائل و چالش های امروزینی که هنر با آن روبه رو است صورت نگرفته است. گرچه در جای جای آرای این حکمای گرانقدر اشاراتی به مفاهیم بنیادی مطرح در اندیشه هنر، مانند خیال، خلق، لذت و.. . به چشم می خورد و توجه نظام مند به این آرا می تواند به تدوین نظریه یی روزآمد و پاسخگو به چالش های هنر در دوران حاضر بینجامد.

آیت الله جوادی آملی از جمله حکمای معاصر اسلامی است که از یک سو سنت عقلانیت حکمای اسلامی را پاس داشته و از سوی دیگر از توجه به مسائل و چالش های فرهنگی دوران حاضر نیز غافل نمانده است. شاهد این توجه را می توان در خطابه ها و مقالات فراوان ایشان در باب هنر و خصوصا سینمای ایران و پیوند عمیق آن با مباحث ایشان در باب امر معقول یافت محمدهادی نائیجی، دانش آموخته حوزه علمیه قم و مشاور فرهنگی و هنری بنیاد بین المللی اسرا است و ضمن تدریس فلسفه اسلامی، پیشینه پرباری در عرصه فیلم و سینمای ایران دارد.